Svět kryptoměn umí být nejen velice nevyzpytatelný, ale i nespravedlivý. U tak malé tržní kapitalizace, kterou u kryptoměn vidíme, se může často stát, že i méněcenné či reálně podvodné kryptoměny mají o mnoho větší tržní kapitalizaci než kryptoměny s reálným produktem, partnerstvími a společnostmi, které danou kryptoměnu podporují. Velmi důležitá je v tomto případě i komunikace týmu prostřednictvím sociálních médií. Dalo by se s klidným svědomím říci, že je přímo klíčová.
Získejte exkluzivní členství na Trading11 jen za 250,- Kč měsíčně
Hype vs. skutečný produkt
Cena velkého počtu kryptoměn je pouze čirá spekulace. V kryptosvěte je totiž málo takových projektů, které mají za sebou i reálné využití nebo produkt s vysokým potenciálem. Hype (obrovská reklama na sociálních médiích) ale umí udělat své. Proto kryptoměny s týmy, které jsou velmi aktivní na sociálních médiích, často dosahují takové ceny, o které by se jim reálně ani nesnilo (FOMO je tedy opravdu silné).
Na opačné straně spektra stojí projekty, které se rozhodly pro dodržování jakési no–hype teorie. U těchto projektů je často i problém se k těm nejaktuálnějším informacím a novinkám dostat. Týmy totiž nemají potřebu zbytečně tlačit cenu nahoru, ale raději nechávají za sebe mluvit svůj produkt a dojednané spolupráce.
Pojďme se ale podívat na 2 příklady z tohoto roku, které nám mohou pomoci si představit, jak může hype vs. no–hype působit na cenu kryptoměn.
Doporučujeme článek: Ceny kryptoměn padají – Zásadní vliv mají fundamentální zprávy
TRON
Asi už všichni správně tušíte, že TRON bude představovat kryptoměnu, která má za sebou neskutečný hype. A samozřejmě je vaše tušení správné. Málokterá jiná kryptoměna zažila takový cenový růst díky hype jako TRON. Zhruba od začátku prosince 2017 se o kryptoměně TRON mluvilo takřka každý den. Hlavní představitel této digitální měny, Justin Sun, byl velmi (možná až příliš) aktivní na sociálních sítích. Svá prohlášení nám servíroval každý den, někdy pouze v rozmezí pár hodin.
Když se ale na kryptoměnu TRON podíváte pozorněji, zjistíte, že má svých problémů více než dost. Justin Sun například velmi rád činil oznámení o tom, že bude oznámení. Podívejte se na to ale objektivně. Vždyť co to je za hloupost, abyste 2 krát až 3 krát vydávali tu samou informaci jenom proto, abyste něco vůbec vydali a byli aktivní na sociální síti. Je pravda, že právě tato jeho aktivita způsobila, že cena se od začátku prosince vyšvihla z 0,002 USD až na 0,25 amerického dolaru (v polovině ledna 2018). Pokud byste si TRON koupili na začátku prosince a prodali v tom nejvyšším bodě, získali byste během měsíc a půl až 100 násobek vaší investice.
Od takových kryptoměn byste se tedy měli držet raději dál (pro vaše vlastní dobro). Pak tu ale máme třeba kryptoměnu ChainLink. Slyšeli jste o ní? Pokud ne, vůbec nás to nepřekvapuje, protože se jedná o striktní no-hype kryptoměnu.
ChainLink
Je celkem dobře možné, že o této kryptoměně čtete úplně prvně. ChainLink má pod drobnohledem svého CEO Sergeya Nazarova (experta na smart kontrakty) za sebou již dlouhý seznam úspěchů, o kterých se však vůbec nemluví. Kupříkladu má tato kryptoměna za sebou vybudovaný funkční prototyp pro SWIFT. Dále ji předseda World Economic Forum ve své knize označil za revoluční kryptoměnu s výbornou technologií. Whitepaper tohoto projektu je přímo ukázkový (na rozdíl od TRONu). Proč se tedy o ChainLinku vůbec nemluví?
Tím důvodem, proč tomu tak je, jsou pochopitelně sociální média. ChainLink je totiž na sociálních sítích velmi málo aktivní. Striktní no-hype politika je tedy tou příčinou, proč jste pravděpodobně nikdy o této kryptoměně neslyšeli. Pro ty, kteří mají o tento projekt opravdu velký zájem, doporučuji jejich Slack kanál. Je to to nejlepší místo, kam se můžete obrátit, pokud máte zájem o více informací.
Avšak právě kvůli tomu, že je toto víceméně jediná sociální síť, na které je tento tým alespoň trochu aktivní, tak se osvěta o projektu Chainlink šíří opravdu velice pomalu. Kvůli tomu má Chainlink zatím stále poměrně malou tržní kapitalizaci. A to i přes svou úspěšnou historii na trhu. Tým je navíc složen z výborných vývojářů, kteří mají zkušenosti se smart kontrakty. To je dalším důvodem, proč by investice do Chainlink stála minimálně za zvážení. Pokud se tomuto projektu podaří zlepšit svůj marketing, cena může vystřelit hodně vysoko.
Mohlo by vás zajímat: Návod, jak nakupovat kryptoměny bez poplatků a získat 10 dolarů za registraci na Coinbase
Závěr
Tento článek má sloužit pouze jako srovnání ne přímo těchto dvou kryptoměn, ale spíše situací a přístupů, s jakými se dá na kryptoměnový projekt dívat. Proto je třeba si před každou investicí pořádně promyslet, v jaké situaci se daný projekt nachází. Zda jde pouze o cílenou reklamu a velmi silný marketing nebo o projekt, který se snaží srozumitelně a hlavně pravdivě informovat.
Disclaimer: Tento článek nemá sloužit jako investiční tip nebo rada. Pokud se rozhodnete investovat, poprosím vás, abyste si vždy udělali další vlastní research. Rovněž nelze považovat tento článek za reklamu nebo útok na kteroukoli z výše zmíněných kryptoměn.
Budeme rádi, pokud se přihlásíte k odběru našeho YouTube kanálu a nabízíme ke shlédnutí naše nejnovější video:
Přeloženo ze slovenského originálu, autorem článku je Marek F.
Zdroj:
medium.com