Ekonomika není odolná vůči recesi. Často se řídí poněkud předvídatelným, i když nepravidelným vzorem známým jako ekonomický cyklus. Období expanze může klidně trvat roky, než dosáhne vrcholu. Následuje období kontrakce – ekonomická recese.
Období recese mohou být pro investory krutá. Během fáze poklesu běžně dochází ke korekcím na akciových trzích a k medvědím trhům. Cyklické akcie (společnosti v odvětvích vysoce citlivých na hospodářský cyklus) jsou během recese často ty nejvíce zasažené.
Některá odvětví akciového trhu jsou však vůči vzestupům a pádům hospodářského cyklu relativně imunní. Nabízejí investorům akcie (do jisté míry) odolné vůči recesi, které mohou držet, když nastanou ekonomické turbulence.
Hned na začátek je třeba zdůraznit jednu věc: Recese jsou nevyhnutelné. Z tohoto důvodu by si investoři měli sestavit skutečně diverzifikovaná portfolia.
Akciová odvětví historicky odolná vůči recesi
Existují ovšem odvětví, která zažívají relativně stabilní poptávku v dobrých i špatných časech. Díky tomu jsou poměrně odolná vůči recesi (i když žádné odvětví nelze přesně označit za 100% “odolné vůči recesi”). Mezi tato odvětví patří:
- Zdravotnictví – Akcie ve zdravotnictví mají tendenci být relativně odolné vůči recesi. Lidé nemohou většinu výdajů na zdravotní péči odložit. Příklady společností z oblasti zdravotnictví, kterým se v recesi obvykle daří, jsou následující:
- Základní spotřební zboží – Lidé potřebují jíst, i když se ekonomika dostane do těžkého období. Spotřebitelé však mají tendenci měnit své stravovací návyky od stravování v restauracích k přípravě jídla doma. Obchody s potravinami a výrobci balených potravin bývají velmi odolní vůči recesi. Podobně i další základní spotřební zboží, jako jsou výrobky pro domácnost a osobní potřeby, mají tendenci vykazovat stabilní poptávku v období recese.
- Komunální společnosti – I když se během recese zavírají podniky a lidé přicházejí o práci, poptávka po elektřině, vodě, odvozu odpadu a zemním plynu zůstává relativně stabilní. Komunální služby a společnosti podobné službám vytvářejí poměrně stabilní zisky během recese.
- Maloobchodní prodej – Spotřebitelé mají tendenci v době recese utrácet opatrně. Mnoho lidí začne nakupovat levnější zboží. Obvykle také eliminují nepovinné výdaje, jako je placení profesionálů, kteří se starají o běžnou údržbu domu a auta. Místo toho obvykle utrácejí více peněz v obchodech s levným zbožím, centrech pro domácí kutily, diskontních prodejnách či obchodech s autodíly.
Níže si podrobněji představíme zástupce jednotlivých odvětví.
Zdravotnictví
- Johnson & Johnson (JNJ): Tato kultovní zdravotnická společnost vyrábí známé spotřebitelské produkty a také vyvíjí a prodává další lékařské přístroje a léčiva. Tyto produkty těží ze stabilní poptávky po celou dobu hospodářského cyklu. Z toho důvodu je investice do akcií Johnson & Johnson v době recese relativně bezpečná.
- CVS Health (CVS): Tato zdravotnická společnost provozuje přední síť lékáren, spravuje rozsáhlý program výhod pro lékárny a poskytuje zdravotní pojištění mnoha lidem. Poptávka po jejích službách zůstává relativně stabilní, i když ekonomika oslabuje.
- Pfizer (PFE): Pfizer spolu se svými partnery vyrábí jedny z nejprodávanějších léků a vakcín na světě, které pokrývají širokou škálu zdravotnických problémů. Lidé potřebují přístup k těmto životně důležitým produktům bez ohledu na to, co se v ekonomice děje.
- UnitedHealth Group (UNH): Tato diverzifikovaná zdravotnická společnost nabízí širokou škálu produktů a služeb.
- Walgreens Boots Alliance (WBA): Přední světová maloobchodní lékárna těží z relativně stabilní poptávky po produktech prodávaných v jejích prodejnách.
Základní spotřební zboží
- Kroger (KR): Obchody s potravinami, jako je Kroger, mají tendenci z recese těžit, protože spotřebitelé častěji vaří doma.
- PepsiCo (PEP): Pepsi vyrábí několik známých značek (např. Pepsi, Tropicana, Quaker Oats a Aquafina). Tržby PepsiCo mají tendenci zůstávat v obtížných dobách relativně stabilní, což společnosti dává silnou pozici pro přečkání recese.
- Procter & Gamble (PG): Tato společnost prodává známé značky výrobků pro domácnost a osobní potřeby, jako jsou Pampers, Downy, Tide, Charmin, Gillette, Head & Shoulders, Dawn a Crest. Její značky spotřebního zboží zůstávají žádané i v době recese.
- General Mills (GIS): Přední výrobce balených potravin vlastní oblíbené značky, jako jsou Cheerios, Nature Valley, Blue Buffalo, Häagen-Dazs, Pillsbury, Betty Crocker, Yoplait a další. Společnost je největším výrobcem balených potravin. Její značky nikdy nevyjdou z módy. Naopak, poptávka po nich má tendenci stoupat, když lidé místo utrácení v restauracích se rozhodnout pro domácí stravování.
- Tyson Foods (TSN): Do portfolia značky Tyson, která je jednou z největších světových potravinářských společností zaměřených na bílkoviny, patří její stejnojmenná značka a dále Jimmy Dean, Hillshire Farm, Ball Park a další. Poptávka po jejích výrobcích má tendenci zůstávat stabilní.
Investujte do akcií na platformě XTB
Komunální společnosti
- American Water Works (AWK): Přední národní společnost v oblasti vodovodů a kanalizací dosahuje stabilních zisků, které jsou podporovány státem regulovanými sazbami. Díky tomu má tendenci generovat velmi stabilní příjmy.
- Brookfield Infrastructure (BIPC): Tato globálně diverzifikovaná infrastrukturní společnost vlastní veřejné služby, potrubí, elektrické vedení, datová centra, mobilní věže a řadu dalších infrastrukturních aktiv. Její podniky generují smluvně zajištěné nebo vládou regulované peněžní toky, které zůstávají stabilní i během recese.
- NextEra Energy (NEE): Přední podnik v oblasti energetických zdrojů, který vyrábí obnovitelnou energii, přepravuje zemní plyn a přenáší elektřinu. Generuje stabilní příjmy zajištěné státem regulovanými sazbami a dlouhodobými smlouvami s pevnou sazbou.
- Williams (WMB): Tento gigant v oblasti plynárenské infrastruktury provozuje důležité plynovody, které přepravují plyn a další energetické komodity z těžebních pánví. Aktiva společnosti Williams generují stabilní peněžní toky, které jsou zajištěny dlouhodobými smlouvami nebo státem regulovanými sazbami.
- Waste Management (WM): Tato společnost zabývající se svozem a recyklací odpadu má obecně stabilní příjmy, protože poptávka po jejích službách se v době recese příliš nesnižuje.
Maloobchod
- Walmart (WMT): Tento přední řetězec obchodů s potravinami a diskontních obchodních domů má tendenci z recese těžit, protože více spotřebitelů nakupuje za jeho “vždy nízké ceny”, aby ušetřili.
- Dollar General (DG): U tohoto maloobchodního řetězce s nízkými cenami často nakupují spotřebitelé, kteří si uvědomují své výdaje a přesouvají se do diskontních prodejen.
- Home Depot (HD): Přední maloobchodní prodejce domácích potřeb těží z recese, protože ta podněcuje spotřebitele k tomu, aby se více pouštěli do projektů typu “udělej si sám”.
- Costco (COST): Provozovatel skladů, který je určen pouze pro členy, umožňuje zákazníkům ušetřit peníze nákupem zboží ve velkém.
- Dollar Tree (DLTR): Přední provozovatel diskontních obchodů (Dollar Tree a Family Dollar).
Diverzifikovaná portfolia lépe odolávají recesím
Recesím se nevyhneme, proto by investoři měli vytvářet skutečně diverzifikovaná portfolia. Klíčem k vytvoření diverzifikovaného portfolia je investování do společností z různých sektorů, včetně těch, které jsou odolné vůči recesi.
Každé diverzifikované portfolio by mělo zahrnovat kombinaci finančně silných a odolných blue chips akcií. Blue chip akcie jsou pro investory v době recese atraktivní, protože obvykle vyplácejí dividendy, které jim poskytují hmatatelný výnos ve formě příjmu. Akcie blue chips v odvětvích odolných vůči recesi bývají obzvláště stabilní, což může pomoci zmírnit dopady výprodeje trhu v důsledku recese.
Prozkoumejte ETF na platformě XTB