Zuckerbergova prohlášení v konferenčním hovoru zapříčinila paniku a výprodej Mety

5
(4)
Dr. Matěj Široký
Dr. Matěj Široký
O investování jsem se začal prvně zajímat v roce 2013, kdy jsem si poprvé koupil akcie. Díky studiu filosofie jsem se dostal k otázkám politiky. Právě tento zájem o politické dění mě dovedl k pochopení toho, co se děje na finančních trzích. Své úvahy jsem publikoval v různých českých (Euro, Česká pozice, Ekonom, Hospodářské noviny, Novinky) i zahraničních médií. Rozumět světu financí a dokázat ho interpretovat je dnes klíčové pro pochopení nejen tohoto světa, ale i toho kolem nás. Dávat věci do souvislostí a analyzovat dění z více úhlů je mojí vášní. Ve volném čase se věnuji popularizování filosofie na YouTube kanálu Přátelé filosofie.

Mety jsou na tom nejhůře z celé hvězdné sestavy GAFAM. Je to pochopitelné. Hlavní příjem Mety plyne z reklamy a ještě dalších pár let plynout bude. V době recese, kdy firmy budou chtít ušetřit, jsou výdaje na reklamu a marketing na prvním místě. Meta se tak musí připravit na možný pokles příjmů, který přichází v tu nejméně vhodnou dobu, kdy pokračuje s vývojem a investováním do nové platformy virtuální reality metaversu. Je logické, že investoři očekávali v této situaci ujištění. Avšak Zuckerberg začal konferenční hovor velmi špatně. Co CEO Mety vlastně řekl?

Konferenční hovor

Zuckerberg otevřel tiskovou konferenci opravdu nešťastně a prohlásil:

Ačkoli se v krátkodobém horizontu potýkáme s problémy v oblasti příjmů, máme předpoklady k tomu, abychom se vrátili k silnějšímu růstu příjmů. K roku 2023 se blížíme se zaměřením na stanovení priorit a efektivitu, které nám pomohou zvládnout současné prostředí a stát se ještě silnější společností.

Výpadek příjmů byl automaticky interpretován jako velký pokles. Zároveň výhled na rok 2023 není dobrý, protože se nečeká bezprostřední návrat k dobrým číslům. Bude se reorganizovat. Výsledky reorganizace se můžou projevit nejdřív v roce 2024. Stejně tak se nic nemění na tom, že hlavní strategií zůstává metavers. Právě metavers je často kritizován jako černá díra u Mety. Za třetí čtvrtletí 2022 projekt metaversu vykázal ztrátu 3,67 miliard amerických dolarů. Příjmy celého projektu nyní činí pouze 250 milionů dolarů. I kdyby příjmy z metaversu rostly dvojciferně za rok, tak náklady se dlouhodobě nezaplatí. Zuckerberg představil model virtuální helmy Quest Pro, která se začala prodávat 25 října 2022. Její cena je 1499,99 dolarů. Tato technická vymoženost by měla rozšířit ponětí o metaversu. Je pochopitelné, že investoři se bojí, ale není pokles přehnaný?

Pokles pod 100 dolarů

Akcie Mety se chvílemi pohybovaly na i pod psychologickou hladinou 100 dolarů za jeden kus. To je opravdu obrovský propad burzovní kapitalizace Mety. Ještě na začátku roku 2022 Meta si držela šesté místo v žebříčku amerických firem. Propad ceny k 100 dolarům má za následek pád až na dvacáté místo. To je jeden z největších risku pro Metu. Pokles v žebříčku burzovní kapitalizace bude mít za následek automaticky menší zájem novinářů. Tím bude klesat i zájem mezi akcionáři z řad fyzických osob.

Pokud nevyjde projekt metaversu, Meta riskuje příběh technologické firmy, která několik let udávala tón. Postupem času se ale vyčerpala. Navíc svoje peníze utopila ve velkolepých a gigantických projektech. To nyní hrozí Metě. Avšak nejde se mýlit v tom, že tento úpadek bude rychlý. Pojďme se podívat na přesná čísla hospodaření Mety, abychom viděli, že ve skutečnosti nejsou tak špatná.

Výsledky hospodaření za 3Q 2022

Celkové tržby za třetí čtvrtletí dokonce překonaly očekávání analytiků a dosáhly 27,71 miliard oproti 27,57 miliardy dolarů. Zisk za jednu akcii však dopadl hůře, než analytici očekávali a byl 1,64 dolaru oproti 1,93 dolaru. I přestože tržby dopadly lépe, než se očekávalo, meziročně to znamenalo pokles o 4,5 %. Investoři se obávají, že tento trend bude trvalý a Metě každým dalším čtvrtletí tržby poklesnou. Malou útěchou může být nárůst aktivních uživatelů Facebooku, a to meziročně o 3 %, aktuálně je to 1,98 miliard lidí. Negativním faktorem je však pokles ceny za reklamu, a to o 17 %. Byznys model Facebooku funguje na principu dražeb. Pokles ceny za reklamu tak znamená, že automaticky ubyl počet inzerentů, kteří nakupují reklamu. Výsledky tak ukazují velmi malý úpadek v hospodaření Mety, ale tento pokles není tak veliký jako pád jejích akcií.

Závěr

Reakce na výsledky Mety je dobrým příkladem emotivní reakce na trhu. Vzhledem k tomu, že jde pořád o ziskovou firmu, tak tento pád není opodstatněný. Cena okolo 100 dolarů nabízí dobrou příležitost pro spekulanty. Avšak nemůžeme čekat návrat k silné růstové tendenci, které by akcie Mety poslaly nad hladinu 150 dolarů. Akcie Mety od začátku roku ztratily přes 70 %. Dlouhodobým investorům dnes zbyly oči pro pláč. Meta by dnes musela růst o 200 %, aby vymazal tyto ztráty. To se určitě nestane tento rok a možná ani ten příští. Pokud se však ukáže projekt metaversu úspěšný, akcie Mety může své investory potěšit až v roce 2024. Dnešní investoři ale nejsou tak trpěliví.

Máte-li jakýkoli dotaz týkající se kryptoměn, neváhejte se přidat do naší diskuzní skupiny na Facebooku. Nezapomeňte se také připojit na náš oficiální discord server KRYPTOMAGAZIN CZ. Máme taky Youtube kanál, kde můžete dát odběr, aby vám neuteklo žádné video nebo stream...

POZOR: Žádné údaje v článku nejsou investiční radou. Analýza se nesnaží predikovat budoucí cenový vývoj. Slouží výhradně jako vzdělávací obsah, jak k trhu myšlenkově přistupovat. Před jakýmkoliv investováním proveďte vlastní research a analýzu, vždy obchodujete jen na své vlastní riziko. Tým kryptomagazin.cz důrazně doporučuje individuální zvážení rizik

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 5 / 5. Počet hlasujících 4

Buď první kdo článek ohodnotí

Přihlásit k odběru
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Zpětná vazba na text v článku
Zobrazit všechny komentáře
spot_img