Společnost Waymo, patřící pod Google, získala povolení k provozu přepravní sítě ve státě Arizona. To znamená, že může oficiálně spustit autonomní taxislužbu a začít jí účtovat svým zákazníkům.
Arizona je k autonomním vozidlům přátelská
Arizona se stala oblíbeným státem pro autonomní vozidla. Má poměrně tolerantní dohled nad testováním ve srovnání například s Kalifornií. To spolu s dobře udržovanými cestami a mírným počasím povzbudilo společnost Uber i Waymo k rozšíření své přítomnosti ve Phoenixu.
V posledních měsících se robotické auta staly běžnou součástí města. Waymo provozuje pilotní program, který nejprve umožňoval přivolat si vozidlo s bezpečnostními inženýry, kteří jezdili na sedadle řidiče, a od listopadu 2017 tento program funguje již zcela bez řidiče. Je zřejmé, že v Arizoně nebyly vytvořeny žádné „červené vlajky,“ jenž by bránily této expanzi.
„Když budeme pokračovat v testování naší flotily vozidel ve větším Phoenixu, podnikneme všechny kroky, potřebné ke spuštění naší obchodní služby v tomto roce,“
řekl mluvčí společnosti Waymo.
Mezi těmito kroky je přidání dalších vozidel do flotily a zjišťování, jak se o ně starat. Pro tento účel Waymo objednal „tisíce“ hybridních minivanů Chrysler Pacific a spolupracuje s Avisem, aby zvládl údržbu vozového parku.
Společnost Waymo se tak dostala do čela závodu o prvenství ve spuštění komerčního provozu autonomních vozidel.
Důležitá Kalifornie
Kalifornské ministerstvo dopravy vydalo výroční zprávu o testování robotických aut na veřejných komunikacích. Tyto zprávy jsou pozorně sledovány především pro velký počet testujících společností a pravidel státu, které vyžadují zveřejnit počet ujetých mil, kolikrát musel řidič převzít řízení a počet nehod.
V čele vývoje jsou WAYMO a GM
Zpráva, která vyšla začátkem tohoto roku, je důkazem toho, že intenzivní soutěž o vytvoření plně autonomního auta je zatím závodem mezi Wayem a GM. Žádná jiná společnost se ani nepřiblížila k téměř stejnému počtu mil jako právě tyto dvě společnosti.
Nesmíme ale zapomenout na společnost Tesla
Tesla na veřejných komunikacích ohlásila nulu mil. Společnost tvrdí, že provádí testování:
„Prostřednictvím laboratorní simulace na zkušebních drahách a veřejných komunikacích v různých místech po celém světě.“
Se stovkami tisíc vozidel na silnici dnes Tesla využívá své „stínové testování“, jehož pomocí shromažďuje anonymizované údaje z flotily vozidel svých zákazníků. Tato vozidla nejsou autonomní, ale Tesla tvrdí, že tato metoda pomůže dosáhnout úplné samostatnosti.
Zbývá jen dodat
Žijeme ve vzrušující době a Kryptomagazín vás bude i nadále o novinkách informovat.