Analýza akcie Google: Společnost, která by neměla chybět v žádném portfoliu

5
(7)
Dr. Matěj Široký
Dr. Matěj Široký
O investování jsem se začal prvně zajímat v roce 2013, kdy jsem si poprvé koupil akcie. Díky studiu filosofie jsem se dostal k otázkám politiky. Právě tento zájem o politické dění mě dovedl k pochopení toho, co se děje na finančních trzích. Své úvahy jsem publikoval v různých českých (Euro, Česká pozice, Ekonom, Hospodářské noviny, Novinky) i zahraničních médií. Rozumět světu financí a dokázat ho interpretovat je dnes klíčové pro pochopení nejen tohoto světa, ale i toho kolem nás. Dávat věci do souvislostí a analyzovat dění z více úhlů je mojí vášní. Ve volném čase se věnuji popularizování filosofie na YouTube kanálu Přátelé filosofie.

Společnost Alphabet (dříve Google) je globální značka, která pod sebou zahrnuje velký vějíř různorodých aktivit. Hlavní sílou Googlu je schopnost vyrábět mezi těmito aktivitami synergie. To je velmi důležité, protože Alphabet neznamená jen o jeden model podnikání. V případě výpadku jedné služby se může se opřít o další aktivitu, nebo dokonce sektor činností. A to není vše. Nákupem akcie Google totiž investujeme do blízké budoucnosti. Vývoj nových výrobků, služeb a jejich zapojování do světa Alphabetu je naprosto dokonalé.

Pokud je člověk alespoň trochu dlouhodobý investor, tato akcie by neměla chybět v jeho portfoliu. Akcie Google vám vyřeší problém diverzifikace, protože společnost je sama o sobě diverzifikována a současně sázku na nové technologie. V příštích pěti možná nebo deseti letech nebude žádné pole nových technologií, který se tato společnost nepokusí dobít a získat na něm monopol nebo velkou část trhu. Samozřejmě úplně jiná otázka je vstupní cena. Tedy za kolik koupit akcie Google?

Z kalifornské garáže až ke světovému monopolu

Jak se stalo již zvykem, před tím, než se podíváme na současný vývoj akcií Google, pro lepší pochopení této firmy se ohlédneme do její historie. Jedná se totiž o model amerického snu. Firma se zrodila v garáži v Silicon Valley v roce 1998. Společnost založili Larry Page a Sergey Brin. Tito dva skvělí a nadaní informatici se rozhodli vyřešit problém účinného vyhledávání na internetu. V době svého založení byla na tomto poli tvrdá konkurence. Mezi internetové vyhledávače patřily AltaVista, Yahoo! a nebo Bing. Google je však dokázal prakticky vymazat z trhu a stal se na poli internetových vyhledávačů jedničkou. Jak to dokázal?

Efektivní řešení problému

Sila Google tkvi v tom, že dokáže zvolit jednoduché a elegantní řešení a následně toto řešení velmi obratně prodat. Před příchodem Googlu většina vyhledávačů používala klíčová slova pro vyhledávání. Čím víc klíčových slov stránka obsahovala, tím lepší bylo její pořadí ve výsledcích. Tento systém je jednoduchý, ale má zásadní nevýhodu. Neříká nic o skutečném přínosu informací. Například při zadání slova akcie nenajdu nejlepší stránku o akciích, ale stránku s největší četností tohoto slova.

Google přišel s tím, že hlavní důraz nebyl položen na klíčová slova, ale sledoval počet odkazů na danou stránku. Google chytře využil vlastní dynamiku internetu. Čím lepší stránka bude, tím víc uživatelů internetu na ni bude odkazovat. Nejlepší stránka o akciích bude ta, o které se nejvíc mluví. Tento systém vyhledávání se automaticky aktualizuje, a pokud vznikne někdy v budoucnu lepší stránka o akciích, projeví se to tím, že budou stoupat odkazy. Jednoduché a elegantní řešení.

A když si uvědomíme, že Google poskytl firmám možnost obejít složitý systém sbíráním odkazů, aby byla vaše stránka na prvním místě, tím že si zaplatíte reklamu, která vás vizuálně umístí na první místo. A tak se stal Google primárně jednou z největších reklamních společností na světě.

Jádro byznys modelu: Reklama

První rok se příjmy z reklam pohybovaly na úrovni 70 milionů dolarů. Za rok 2022 dosáhly 282,2 miliard. To je opravdu krásný růst, který se pořád drží na dvouciferných číslech (23 % za rok 2022). Byznys s reklamou zůstává v centru podnikání Google.

Akcie Google jsou tak velmi citlivé na celkové makroekonomické prostředí. Pokud se obecně ekonomice daří, šéfové firem na výdaje na reklamu tolik nehledí. Reklama je klíč k úspěchu prakticky v jakémkoliv oboru. To ale není všechno. Síla Googlu není je v kvazimonopolu na reklamu, ale ve schopnosti diverzifikace různých činností, které mu pak umožní vydělávat na té reklamní.

Diverzifikace činností

Akcie Alphabetu jsou výhodné v tom, že si nekoupíte « pouze » velmi dobrého prodejce reklamy, ale lídra v mnoha oblastech. Google uměl svoje služby vhodně doplňovat. K vyhledávači přibyly Google Maps, Gmail, Google Cloud, Google Chrome a Youtube. Google upevnil svou nadvládu s příchodem mobilních telefonů. Android pod Googlem vytlačil celou konkurenci s výjimkou Applu.

Google si chce udržet postavení lídra i v následujících letech, a proto se nebojí investovat do budoucnosti. Tyto aktivity pak zdržuje pod divizi s ambiciózním názvem Google X, zde najdeme vývoj autonomních aut a dalších produktů jako Google Glass. Ty však mají k úspěchu hodně daleko. A tato divize samozřejmě řeší i umělou inteligenci. I v této oblasti se Google snaží nic nepodcenit, a proto se přetahuje s Microsoftem.

Jediným velkým neúspěchem společnosti Alphabetu je sociální sít Google+. Ta se nedokázala prosadit i přes tradiční obchodní strategie této společnosti. Síť sice měla od začátku velké množství klientů, když nabídla vytvoření profilu k emailové adrese. Nemusela řešit klasický problém každého podnikání, kde sehnat první milion zákazníků. Avšak lidé se nenaučili tuto síť používat.

Temné stránky podnikání společnosti Alphabet

Kvazimonopol v oblasti vyhledávání a jiných služeb však nemá jen výhody. Prakticky od začátku svého vzestupu je společnost kritizovaná pro svoji neprůhlednost. To je podle mě hlavní zdroj výhrad k podnikání Alphabetu. Bývalý CEO Eric Schmidt několikrát zdůrazňoval, že se klienti Googlu nemusí bát, pokud nedělají cokoliv nelegálního. Není špatné být transparentní. Je to ctnost. Problém je však v tom, že Google je vše kromě transparentní společnosti. Nikdo přesně neví, jaké údaje sbírá a jak je zpracovává a využívá pro reklamní účely. Algoritmy Google jsou neveřejné.

Řešení daní pomocí daňových rájů

Dalším problémem, který taktéž nepřímo souvisí s požadavkem transparentnosti, jsou daňově optimalizace společnosti. Alphabet používá daňové ráje. Podle zprávy organizace Tax Justice Network z roku 2022 měla společnost Alphabet v roce 2021 v daňových rájích 167 miliard dolarů na hotovosti a cenných papírech. Tyto peníze byly umístěny v jurisdikcích, jako je Irsko, Nizozemsko a Bermudy, které nabízejí nízké daňové sazby nebo daňové úlevy.

Společnost Alphabet tvrdí, že používá daňové ráje k účelům, jako je ochrana aktiv před riziky, jako jsou měnové výkyvy a soudní spory. Společnost však také čelí kritice ze strany aktivistů, kteří tvrdí, že používá daňové ráje k tomu, aby se vyhla placení daňových povinností v místech svého působení.

V roce 2022 se společnost Alphabet dohodla s irskými úřady na zaplacení 1,2 miliardy dolarů v daních zpětně za období 2013 až 2019. Tato dohoda byla výsledkem vyšetřování Evropské komise, která tvrdila, že společnost Alphabet dostala od irské vlády nezákonné výhody.

Zneužívání monopolu velké riziko pro akcie Google

Posledním velkým problémem společnosti Alphabet je zneužívání monopolního postavení. Díky svému technologickému náskoku a množství klientů má na mnoha segmentech trhu kvazi monopol. Alphabet je připraven udělat prakticky cokoliv pro jeho udržení. Porušení antimonopolních pravidel je častým předmětem soudních sporů. Jinak tomu nebylo ani letos. Soudní spor o předinstalování aplikace Chrome v mobilních telefonech výrazně ovlivnil cenu akcií Alphabetu.

Jádro žaloby spočívá v tom, že předinstalování prohlížečce Chrome zabraňuje získávat konkurenci DuckDuckGo nebo Bing shromažďovat data, která by využily ve zlepšování zisků. Alphabet platí společnostem vyrábějícím tato zařízení za to, že Chrome je předinstalován. Soudní obrana je založena na tom, že producenti potravin a nebo výrobků platí prodejním řetězcům za lepší místo v regálech. A proto společnost Google může mít možnost výrobcům platit za to, že aplikace Chrome je přítomná v zařízení ihned po zakoupení.

Informace o soudním sporu může být velmi zajímavou příležitostí k nákupu. Od začátku své existence zaplatil Google v soudních sporech pokuty v celkové výši přes 100 miliard dolarů. Hraje se pouze o výšku pokuty. Ta může dosáhnout astronomických rozměrů, ale nic nemění na tom, že Alphabet bude mít nadále v tomto sektoru monopolní postavení. A tudíž i v budoucnu potečou tučné zisky.

Hospodaření společnosti Alphabet

Pro přehlednost si rozdělíme podnikání společnosti na tří oblasti činností: Reklama, Cloud computing a ostatní služby.

Reklama: Tato oblast zahrnuje příjmy z reklamy na webových stránkách a v aplikacích, jako je Google Ads a YouTube. V druhém čtvrtletí 2023 dosáhly tržby z reklamy společnosti Alphabet 61,2 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst o 20 %. Zisk pak činil 40,2 miliardy dolarů (20 % meziroční nárůst).

Cloud computing: Tato oblast zahrnuje příjmy z cloudových služeb, jako je Google Cloud Platform a Google Workspace. V druhém čtvrtletí 2023 dosáhly tržby z cloud computingu společnosti Alphabet 5,5 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst o 45 %. Zisk v této oblasti dosáhl 2,9 miliardy dolarů (45 % meziroční nárůst)

Ostatní: Tato oblast zahrnuje příjmy z dalších produktů a služeb společnosti Alphabet, jako jsou hardwarové produkty (Pixel a Nest), software (Android a Chrome) a prodeje mediálního obsahu. V druhém čtvrtletí 2023 dosáhly tržby z ostatních produktů a služeb společnosti Alphabet 13,1 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst o 18 %. Pro tuto sekci zisk za druhé čtvrtletí byl 9,7 miliardy dolarů (18 % meziroční nárůst).

Jaká je hodnota akcií Google z pohledu fundamentu?

Jak vidíme z přehledu společnost vykazuje velmi silný růst tržeb i zisku. Operační marže akcie Google byla ve druhé čtvrtletí 2023 65,8 %, to je lepší výsledek než průměrná operační marže za rok 2022, která byla 63,1 %. V prostředí restriktivní měnové politiky je velmi důležité nepřehlížet zadlužení společnosti.

Společnost Alphabet má dluh ve výšce 193 miliard dolarů. Tato částka sama o sobě se může zdát, být astronomická, ale dluh společnosti se musí uvažovat k poměru vlastnímu kapitálu. Poměr zadlužení k vlastnímu kapitálu je 0,72. Tudíž se jedná o velmi málo zadluženou společnost. Při tak vysokých maržích a schopnosti generovat tržby zadlužení Googlu nepředstavuje žádný problém.

V době psaní článku měl Alphabet PE ve výši 22,5. To znamená, že investoři jsou ochotni zaplatit 22,5 dolarů za každou akcii Alphabetu, která vygeneruje 1 dolar zisku. Z pohledu tohoto základního ukazatele akcie Google vychází levnější než akcie Amazon (49,9) akcie Microsoft (28,1) i Apple (26,2). Levněji vychází pouze společnost Meta, která má PE ukazatel značně příznivý 12,5. Z toho vyplývá, že ten kdo dává přednost hodnotovému investování a mermomocí si chce koupit společnosti z GAFAM, právě akcie Google nebo Mety pro něj mohou být zajímavou příležitostí.

Co nám o akcií Google říká technická analýza?

Fundamenty nám mohou říct, zda ohodnocení společnosti je přijatelné či nikoliv. Jestli se rozhodneme akcie Google koupit, je dobré se pro vstup do pozice podívat, co nám říká technická analýza. Z grafu jasně vyplývá, že za posledních pět měsíců je společnost v silném růstovém kanálu. Avšak pozor, tento růst začíná ztrácet na své síle.

Na akcií Google se nám vytvořil celkem jasný kanál mezi 128 až 138 dolary. Akcie Google riskuje, že nějakou dobu stráví v tomto pásmu. Zda akcie Google toto pásmo opustí, budou mít vliv především záležet interní zprávy. Prvním druhem zpráv bude především probíhající soudní proces o zneužití monopolu a pak 24. října hospodářské výsledky za třetí čtvrtletí 2023.

Mnoho analytiků se domnívá, že akciím Google bude chybět síla k překonání psychologické hranice 150 dolarů. Uvidíme po výsledcích na konci října.

Dvě dlouhodobá rizika pro akcie Google

Akcie Google ohrožuje především celkové makroekonomické prostředí. Vysoké úrokové sazby bude škrtit ekonomiku i v roce 2024. Pokud se americká ekonomika dostane do recese, odrazí se to i na příjmech Alphabetu. Reklama a marketingové výdaje jsou jedny z prvních, na kterých se firmy rozhodnou šetřit. Samozřejmě, pokles tržeb bude dočasný a pokud se dostaneme na začátek nového hospodářského cyklu, Google bude znovu růst. Recese by měla znamenat dobrou příležitost pro vstup do této firmy.

Druhým, dlouhodobým rizikem pro akcie Google je nástup multipolárního světa. Toto riziko je spjato se snahou zemí BRICS o ústup od dolaru. Dnes se debata točí hlavně okolo měny, ale stejný trend bude existovat i na poli technologií. Není náhodou, že hlavní protihráči USA mají svoji vyhledávací službu. Rusko používá Yandex a Čína má Baidu.

Jelikož se spolek zemí BRICS rozšiřuje na další státy, rozšíření povede k tomu, že tyto technologické společnosti budou expandovat na další trhy. A jelikož je sběr dat národním zájmem, tak na společnosti z GAFAM poroste tlak. Nesmíme také zapomínat, že čím dál víc aktuálním tématem bude kontrola kapitálu. Velké státy BRICS si budou klást otázky zda je dobré, že každý rok odtéká z jejich země velké množství kapitálu za reklamu.

Závěr: Akcie Google jako základní kámen v portfoliu

Akcie Google zůstane solidní společností i v dalším desetiletí. I přes možná rizika, která jsme nastínili v závěru našeho textu, si můžeme být jistí, že vedení Alphabetu o nich ví a pracuje na jejich řešení.

Stejně tak se dá od akcií Google očekávat, že pokud Fed změní svoji restriktivní měnovou politiku, akcie technologického giganta budou z této změny profitovat mezi prvními. Umělá inteligence bude nosným tématem i v dalších letech. Navíc u akcií Google můžeme počítat s tím, že když tato bublina splaskne, firma má dostatečně diverzifikovanou činnost, aby tento tlak přestála. Pro dlouhodobé investory cena akcie Google pod 100 dolary bude vždy dobrá příležitost pro nákup.

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 5 / 5. Počet hlasujících 7

Buď první kdo článek ohodnotí

Přihlásit k odběru
Upozornit na
guest
0 Komentáře
nejstarší
Nejnovější S nejvíce hlasy
Zpětná vazba na text v článku
Zobrazit všechny komentáře
spot_img