ICO (initial coin offering) neboli volně přeloženo prvotní veřejná nabídka kryptoměny je čím dál více populární způsob, jak získat peníze pro nově vznikající projekt. Je to typ předprodeje, kdy mají programátoři a tým stojící za kryptoměnou šanci vysbírat prostředky na to, aby mohli svůj projekt zafinancovat. Investorům v tomto čase nabízí své tokeny/kryptoměnu za velmi nízkou cenu. Avšak nejednou se stalo a pravděpodobně se ještě stane (bohužel), že ICO nedopadlo podle představ programátorů či investorů. V dnešním článku uvedeme několik důvodů, které mohou zničit ICO už v jeho rané fázi.
Nevíte co je ICO? Je to zkratka slov Initial Coin Offering, tu lze přeložit jako prvotní (veřejná) nabídka digitálních mincí. Jedná se o prvotní veřejný prodej digitální měny ještě před tím, než se dostane na burzy, kde lze měnu obchodovat. Kryptoměnové projekty se pomocí ICO snaží získat kapitál na start podníkání. Investorům rozdají digitální mince daného projektu. Pokud projekt roste a daří se mu, digitální mince se zhodnocují.
Jeden pokus
A tím myslíme opravdu pouze jeden. Když vám to jako iniciátorům ICO vyjde, investoři vás budou velebit. Avšak pokud vaše ICO na něčem pohoří, a možností je více než dost, máte pořádný problém. Pojďme si uvést příklad, na kterém to bude lépe vidět:
The Key, jedno z nejočekávanějších ICO tohoto roku, spatřilo světlo světa 14. ledna 2018. Bylo po chvíli beznadějně vyprodané, což ještě nezní tak špatně. Jenže to, co následovalo, nemělo daleko k pohromě.
Nejprve se cena krátce před zahájením prodeje zvýšila o 300 %, načež webová stránka The Key nezvládla nápor a spadla. Stejně dopadla jejich telegramová skupina, která byla zaplavena tisíci linky a spamy. Jak a zda vůbec se The Key z této situace posbírá se dozvíme v budoucnosti, ale takovéto ICO si určitě nepředstavovali programátoři ani investoři.
Chamtivost
Když vstupujete jako investor do ICO, stáváte se součástí jakéhosi neoficiálního nepsaného kontraktu. Jeho podoba by mohla vypadat například takto:
„Slibujeme vám, že vám prodáme tokeny/kryptoměnu za dostatečně nízkou cenu na to, abyste je byli schopni proměnit na profit v momentě, kdy budou zalistované burzou.“
Takové prohlášení však určitě nenajdete na žádném whitepaperu či oficiální stránce kryptoměny.
Při určování ceny, za jakou bude ICO prodávané, musí být za ním stojící tým velmi opatrný. Musí vzít do úvahy více faktorů, jako například celkový počet mincí, sumu, která má být během této fáze posbíraná, nebo typ projektu, o který jde. Tým se musí odpoutat od vidiny prvotních zisků a soustředit se na zdravý vývoj projekt.
Takový kousek se podařil například projektu Dragonchain. V říjnu během své ICO fáze stál jeden DRGN méně jak 0,07 dolaru. Dříve než za tři měsíce se už aktivně obchodoval na burzách za 5 dolarů. Pokud by tým při ICO rozhodnul například o dvojnásobné ceně, pravděpodobně by to projektu neuškodilo. To však nikdo nemohl vědět a potlačení chamtivosti ze strany vývojářů do pozadí Dragochainu určitě pomohlo. Momentálně sa hodnota Dragonchainu nachází na zhruba 2,8 dolaru.
Plagiátorství
Co takhle zkopírovat whitepaper jiné kryptoměny nebo projektu? Ať už to bude uděláno okatě či nenápadně, v momentě odhalení je na světě pořádný problém. Stalo sa to například projektu Dadi, když se zjistilo, že natvrdo zkopírovali části SONM projektu.
S podobným problémem bojoval i TRON, u kterého sice nedošlo až k takovým obviněním jako u Dadi, ale cenu TRONu to ovlivnilo. Jako investor se proto nikdy neunáhlujte, ať už při výběru ICO nebo jeho realizaci. Projekt je potřeba si vždy dostatečně prohlédnout, abyste si byli jisti, že tým jde na trh skutečně se svým nápadem.
Závěr
Určite se najde mnoho dalších způsobů, jak ICO pokazit. V této první části jsme vám chtěli ukázat ty nejčastější. Druhá část bude obsahovat ne zcela obvyklé chyby s ICO, avšak stejně problematické.
Disclaimer: Tento článek v žádném nehorlí proti ICO projektům. Jeho cílem je pouze informovat, na co si dát pozor při rozhodování, do kterého ICO vložit peníze.