Jak může metaverse pomoci potravinářskému průmyslu?

4.5
(2)
Michaela Nocarová
Michaela Nocarová
Už od mala mě táhla technika a sci-fi. Studium IT mě dotáhlo až do světa kryptoměn, kde se pohybuji od roku 2014. Od té doby jsem se toho naučila již mnoho. A stále se mám co učit. Nejvíc mě na nich fascinuje, že spojují tolik světů dohromady a možnost svobodné volby. Bez hranic.

Kryptoměny a potravinářský průmysl se nemusí zdát jako nejintuitivnější spojení. Ale když se vrátíme k nejranějším dnům kryptoměn, úplně první reálný případ použití bitcoinu (BTC) se týkal právě potravin.

Dne 22. května 2010 uskutečnil Laszlo Hanyecz první zdokumentovanou komerční transakci s BTC, když si koupil dvě pizzy Papa John’s za 10 000 BTC. Sama o sobě se tato událost nakonec stala každoroční oslavou, při níž marketingové příležitosti využívají jak restaurační řetězce, tak kryptofirmy. Tento den odstartoval vztah krypta s potravinářským sektorem, který začíná vzkvétat a který se bude dále upevňovat s tím, jak Web3 a metaverse převezmou vládu.

Nenasytný apetit kryptoměn po jídle

Nehledě na Den bitcoinové pizzy se zdá, že svět kryptoměn vždy přijímal výstřelky související s jídlem. Stačí nahlédnout do jakéhokoli seznamu “mrtvých mincí” a najdete spoustu příkladů kulinářsky znějících tokenů, včetně baconbitscoin, onioncoin a barbequecoin. Pizzacoin se dokonce stále objevuje na Coinmarketcapu.

Stejně jako většina projektů, které se nahrnuly na vlnu prvotní nabídky mincí (ICO), se jednalo spíše o tokeny bez jakékoliv podkladové technologie, která by je podporovala. Nástup éry DeFi však přinesl novou várku protokolů souvisejících s jídlem, z nichž mnohé prosperují dodnes – nejzřetelnějšími příklady jsou SushiSwap a PancakeSwap.

Když pomineme názvy, v průběhu let mezi ICO mánií a býčím trhem v roce 2021 došlo ke spoustě dalších vývojů na pomezí blockchainu, kryptoměn a potravinářského sektoru. Řešení, jako je Food Trust společnosti IBM, jsou často spojována s potravinami, jako jsou Nestlé a Carrefour, ale společnost také spolupracovala s řetězcem restaurací s mořskými plody v Kalifornii, aby přinesla větší transparentnost původu a zacházení s položkami svého menu předtím, než se dostanou na stůl.

Je to však právě vztah se zákazníky, kde se blockchain a kryptoměny stávají pro gastronomický průmysl přínosem. V posledních letech, a zejména od vypuknutí pandemie COVID-19, se restaurace díky rostoucí dominanci platforem, jako je Uber Eats, stále více vzdalují svým zákazníkům.

Obnovení rovnováhy

Blockchain a krypto jsou nyní stále více schopny obnovit rovnováhu tím, že usnadňují přímé spojení mezi restauracemi a jejich zákazníky. Tržiště pro provozovatele stravovacích služeb založené na blockchainu poskytuje podobné, uživatelsky přívětivé jednotné místo pro vyhledávání nejrůznějších nabídek, ale umožňuje zákazníkovi a restauratérovi volnou interakci, přičemž obchodníci mají plnou autonomii nad svými nabídkami, cenami a podmínkami. To znamená, že spotřebitelé platí přímo obchodníkům, aniž by to hrálo do karet kontrolující třetí straně. Třetí strany fungují spíše jako poskytovatelé infrastruktury pro restauratéry a obchody s potravinami a poskytují jim nástroje, které jim umožní provozovat jejich internetový obchod na základě jejich zásluh.

V současné době je však tento ekosystém zatím jen na zlomku svého plného potenciálu, který se projeví, až přechod do metaverse nabere na obrátkách.

Potraviny v metaverse? Jistě zde není místo pro činnosti, jako je stravování, které jsou tak pevně zakotvené v reálném světě? Digitální spotřeba má své limity. Ale s tím, jak stále větší část života prožíváme v digitální sféře, bude potravinářský průmysl nevyhnutelně kráčet s dobou.

Bohatší kulinářský zážitek

Na Halloween otevřel americký řetězec restaurací Chipotle virtuální restauraci pro hráče Robloxu. Uživatelé, kteří do restaurace vstoupili, čekal strašidelný zážitek s halloweenskou tématikou a poté obdrželi promo kód na burrito zdarma v reálném světě.

Postup stravovacích služeb do metaverse bude z velké části pokračováním již započaté cesty digitalizace. Spolu s tím, jak model platforem přebírá rozvoz jídla a donášku, je také stále běžnější začínat s návštěvou restaurace online průzkumem. Možná navštívíte webové stránky restaurace, abyste se podívali na jídelní lístek nebo si prohlédli fotografie či dokonce videa jídel a samotné restaurace.

Představte si, že sledujete virtuální velký zápas svého týmu a kolem stadionu vidíte reklamy na všechna místa, kde se můžete po zápase najíst, stejně jako nyní na fyzickém stadionu.

Jakmile zápas skončí a vy dostanete chuť na jídlo s sebou, vydáte se se svým avatarem na virtuální pouliční trh s jídlem, kde si můžete prohlédnout různé provozovatele a jejich jídelní lístky, které jsou reprezentovány jako virtuální pokrmy. Až si budete chtít objednat, okamžitě zaplatíte kryptoměnami a voilá! Vaše jídlo vám během následující půlhodiny dorazí až ke dveřím v reálném životě.

Závěr

Je pravdou, že restaurace kvůli pandemii velmi utrpěly. Pokud by takhle restaurace fungovaly, vyhovovalo by vám to?

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 4.5 / 5. Počet hlasujících 2

Buď první kdo článek ohodnotí

Přihlásit k odběru
Upozornit na
guest
4 Komentáře
nejstarší
Nejnovější S nejvíce hlasy
Zpětná vazba na text v článku
Zobrazit všechny komentáře
Vojtech

Jen abychom brzy nebyli krom toho metaverse matrixu napojení na hadice a naložení v živném roztoku😃

Pavel
Hodnocení článku :
     

Konečným cílem metaverse není nic jiného než matrix. Skutečný svět se nám bude stále více vzdalovat, tak jak budeme stále intenzivněji žít svůj život v meta světě. Zde můžeme totiž prožít naprosto vše a být kýmkoliv, tím se náš reálný život stane šedivým a nudným. Proč se drkotat na dovolenou někam do Chorvatska, když ji mohu prožít v jakémkoliv luxusním hotelu, na opuštěném ostrově, na jiné planetě, proletět červí dírou a to vše včetně intenzivních emočních zážitků. Na co se vláčet do restaurace, když se v meta světě mohu pochutnat na všem na co si vzpomenu bez čekání. A naše fyzické tělo? To bude udržováno při životě tak dlouho dokud se nám nepodaří do metaverse převést i naše já, pak i to bude zbytečné :-).

Vojtech

Až na tu poslední větu souhlasím plně. Leč nenastane to všem a v vždy v převažující, adiktivní míře. Podstatná část plebejců ano, ale movitější naopak si budou rádi užívat o to lidupraznejsich hezkejch míst. A taky ta budou “díky” cbdc$, příp. btc😃 jasně podmíněna pro vstup. Vidím to takto i v souvislosti s green dealem a exponenciálně bobtnajicim podmínkám pro velkou krizi. Proto rážím přístup – 30-50%%hodl.

E15

A to bude za kolik set let? Zatím ani moc nevíme, jak mozek funguje, takže než ho nějakým konektorem napojíme na metaverse/matrix, tak to bude ještě chvíli trvat.
A až se tam pak všichni (nebo zřejmě jen někteří) naloží a žít teda zřejmě budou v něčem, co bude připomínat sofistikované drogové doupě, tak k čemu to celé bude dobré? Podle mě tohle nechceme a ani na to mentálně nemáme. Vždyť by z toho lidi zešíleli :-DD. A kdo by to celé udržoval v chodu? Výhradně roboti a AI? A chtělo by se jí starat se o takové podivné lidské zombie zoo? A nebo by se v reálném světě starali lidé vyhození za trest z onoho virtuálního ráje? Víc otázek než odpovědí… ;-))

spot_img