Historické bubliny 4: Internetová horečka

0
(0)
Verča
Verča
V živote som sa naučila pracovať s 2 aspektmi, ľuďmi a peniazmi. Keďže s ľuďmi sa človek učí tak povediac celý život, bola to práve oblasť financií, v ktorej som sa rozhodla napredovať. Napriek tomu, že som sa pohybovala a pracovala vo finančnom sektore a študovala ekonómiu - kryptomeny boli a aj sú pre mňa stále výzvou. Keďže obrátená psychológia funguje takmer 100 %, tak mňa dostala veta: „Ženy v krypte nie sú“ (alebo tak do 5 %). Samozrejme k nim patrí vysoký potenciál a zároveň rizikovosť. Netreba však zabúdať ani na ostatné aktíva a možnosti na trhu. Trh je ihrisko pre všetkých. Poďme sa oboznámiť s rôznymi možnosťami a pravidlami hry, ktoré nie vždy platia.

Internetová horečka, známá jako jako internetová bublina, je označení pro období od roku 1996 do roku 2001 kdy došlo k masivnímu nárůstu využívání internetu a růstu cen akcií technologických společností a následně prudkému propadu. 

Předchozí díly si můžete přečíst zde:

Historické bubliny 1: Tulipánová horečka

Historické bubliny 2: Bublina South Sea Company 1720

Historické bubliny 3: Mississippi bubble, byla to skutečně bublina?

90. léta a rozmach počítačů

Počátkem 90. let se osobní počítače stále častěji používaly na obchodní i osobní použití. Staly se cenově dostupnými a poměrně uživatelsky přívětivými, přestaly být považovány za doménu podivínů nebo jen bohatých lidí. Počítačový průmysl v USA se rozhodl zaměřit především na vývoj počítačového softwaru namísto navrhování a výroby počítačového hardwaru. Důvodem bylo to, že počítačový software byl produktem s velmi vysokými ziskovými maržemi, na rozdíl od počítačového hardwaru. Softwarové společnosti dosáhly zisky prodejem licencovaného softwaru. Asijské společnosti vyráběly prakticky všechny komponenty počítačového hardwaru s nízkými výrobními náklady. Software však byl chráněn jako duševní vlastnictví patenty, které vytvořily silnou překážku vstupu asijských firem.

Softwarové podnikání a víra, že kdokoli může být příští Microsoft

Akcie softwarových společností byly velmi výkonné. Nadšení pro softwarové podnikání vedlo k vytvoření mnoha malých startupů. Prakticky každý startup doufal, že se stane “budoucím Microsoftem”. Mnohé ze společností nakonec přitáhly pozornost rizikových investorů, kteří se zajímali o financování a tak začaly platit svým zaměstnancům akciemi společnosti s úmyslem, aby se akcie staly hodnotnými. Většina softwarových společností, které byly založeny během této éry, se nacházela v Silicon Valley. V polovině 90. let index technologických akcií NASDAQ rostl extrémně rychlým tempem, a mnoho investorů se stalo bohatými.

Začátek internetového věku

V roce 1994 se internet poprvé zpřístupnil široké veřejnosti. Primitivní forma internetu s názvem DARPANet existovala již od roku 1969 a byla vytvořena vládními agenturami jako efektivní způsob výměny vědeckých a vojenských informací s počítači na různých místech. Internet se vyvinul jako způsob, kterým lidé mohou komunikovat prostřednictvím e-mailu, používat chatovací místnosti a prohlížet webové stránky.

Vidina extrémních zisků

Téměř okamžitě podniky viděly internet jako významnou příležitost na zisk. America Online (AOL) zpřístupnil internet široké veřejnost. Yahoo! vyhledávací nástroj a internetový portál začal v roce 1994 jako adresář webových stránek. Prodejce Amazon.com se stal prvním prodejcem knih online. Společnost eBay byla založena v roce 1995 jako internetová aukční stránka. Když se internet stále více komercializoval, mnohé online podniky rostly fantasticky rychlým způsobem. Mnoho akcionářů těchto společností, včetně zaměstnanců, se stalo milionáři přes noc. Technické společnosti nadále platily svým zaměstnancům akciové opce, ze kterých zaměstnanci velmi profitovali, pokud si akcie udržely svou silnou trajektorii směrem nahoru.

Nová ekonomika a bublina dot-com se nafukuje

Rozkvět ekonomiky a akciového trhu koncem 90. let inspiroval některé ekonomy, aby spekulovali, že se nacházíme v éře “nové ekonomiky”, v níž inflace prakticky neexistovala a kde recese byla pozůstatkem minulosti. Od roku 1996 do roku 2000 burzovní index NASDAQ explodoval ze 600 na 5 000 bodů.

Jak se objevila internetová bublina?

Začátkem roku 2000 si investoři začali uvědomovat, že sen typu dot-com se změnil na klasickou spekulativní bublinu. Akciový index NASDAQ se v průběhu několika měsíců zhroutil z 5 000 na 2 000 a v roce 2002 na 800 bodů. Stovky akcí jako Pet.com, které kdysi disponovaly tržní kapitalizací v hodnotě několika miliard dolarů, byly na nule tak rychle, jak rychle vystřelily vzhůru. Panický prodej následoval, když hodnota akciového trhu klesla o miliardy dolarů. Panika zasáhla hlavně USA a další západní země.

Skandály a zlom v roce 2001

V té době vyšlo najevo množství účetních skandálů, pomocí nichž technické společnosti uměle zvyšovaly své zisky. V roce 2001 zaznamenala americká ekonomika post-com-bublinovou recesi, která přinutila Fed opakovaně snižovat úrokové sazby, aby zastavil krvácení trhů. Tisíce technologických odborníků přišlo o práci a pokud investovali do technologických akcií, ztratili významnou část svých životních úspor. 11. záři, když došlo k teroristickým útokům na Světové obchodní centrum v New Yorku, se pokles na burze cenných papíru ještě zrychlil. Následně je ještě více urychlily zprávy o několika skandálech, týkajících se nesrovnalostí v účetnictví tří velkých amerických firem (Enron corporation, MCI, Inc. A Adelphia Communications Corporation).

Přeživší

Mnoho společností však tuto havárii přečkalo. Do roku 2004 přežilo 48 % dot-com společností. Mezi nejúspěšnější firmy, které přežily patří:

  • Amazon.com
  • eBay
  • Google
  • MSN
  • PayPal (dnes dceřiná společnost eBay)
  • Yahoo!

Pokud vás zajímají krize a bubliny blíže, určitě stojí za to prohlédnout si i dokument o firmě Enron, který najdete na internetu.

Zdroje:
http://www.thebubblebubble.com/dot-com-bubble/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Internetov%C3%A1_hore%C4%8Dka
http://www.nethistory.info/History%20of%20th

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 0 / 5. Počet hlasujících 0

Buď první kdo článek ohodnotí

Přihlásit k odběru
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Zpětná vazba na text v článku
Zobrazit všechny komentáře
spot_img