Konfluence a její význam v technické analýze

5
(10)

Zprávy a souhrny

Ing. Jaroslav Jarolím
Ing. Jaroslav Jarolím
Jsem vystudovaný ekonom, který se již tři roky věnuje technické analýze kapitálových trhů. Přes dva roky publikuji na několika portálech, a to nejenom technickou analýzu, ale i populárně-naučné články a jednoduché makroekonomické analýzy. Studiu ekonomie se nadále věnuji ve volném čase a našel jsem zálibu ve slavných dílech Adama Smitha, Davida Ricarda a Johna Keynese. Mimo ekonomie je mým koníčkem též politická filozofie a historie.

V dnešním vzdělávacím článku se zaměříme na význam konfluence v technické analýze. Konfluence vícero faktorů, neboli v češtině soutok, je vlastně nedílnou součástí technické analýzy, ale zároveň se jedná o něco, co může být pro začátečníky dost namáhavé. Abyste byli vůbec sami schopni intuitivně konfluence vyhledávat, počítejte s hodně dlouhým studiem.

Pokud tomu však dáte dostatek času, jedná se o výborný nástroj, díky kterému minimalizujete riziko při vstupu do obchodních pozic. Tento text je každopádně zase především pro mé pravidelné čtenáře, protože o konfluenci velmi často ve svých analýzách mluvím. A dnešní příspěvek jim proto pomůže se lépe orientovat.

Zkuste dřívější vzdělávací článek na Quantitative easing (kvantitativní uvolňování) – jak tento nástroj centrálních bank funguje?

Definice konfluence

Nejprve si musíme pojem konfluence definovat, aby každý věděl, o čem se vlastně bavíme. V podstatě se jedná o kombinaci několika faktorů/metod technické analýzy, které nám současně říkají stejnou věc, či prostě generují signál. Respektive nám dávají ve stejnou chvíli totožnou informaci. Například nám kombinace faktorů určí, která cenová úroveň je vhodná pro odraz kurzu.

Můžete se samozřejmě na internetu setkat s různými definicemi, protože se nejedná o nic všeobecně kodifikovaného. Mezi zmiňované faktory patří S/R levely, svíčkové formace, pivotové úrovně, technické indikátory, objemový profil, fibonacciho hladiny, trendové čáry, patterny a klouzavé průměry. Prakticky vše, co se v technické analýze využívá.

Když tedy provádíme technickou analýzu, snažíme se pokud možno nalézt, co největší kombinaci faktorů. Konfluence nám totiž dává mnohem větší šanci, že v našem obchodu uspějeme a zároveň tím snížíme vyplývající riziko z otevření obchodu. Řečené však neznamená, že pak riziko neexistuje. Když vstoupíte do finančního trhu, vždy hned nesete nějaké riziko.

Je nutné i uvést, že není dobré to přehánět s optimalizací. Pokud hledáme soubor faktorů, v obecné rovině lze konstatovat, že čím víc jich je, tím silnější konfluence. V praxi to ale neznamená, že budeme hledat soubor s tuctem prvků. Jednak je to nereálné, protože byste čekali až do smrti, nebo si svou technickou analýzu zcela paralyzujete.

Zkuste dřívější vzdělávací článek na Druhy inflace – jaké jsou mezi nimi rozdíly?

Neřeknu vám ani optimální rozmezí, protože je to dost individuální. Někomu mohou vyhovovat 2-3 faktory, jiný se nespokojí ani s 5. Svoji optimální míru si musíte stanovit sami na základě vašich znalostí a povahy. Pokud rádi riskujete, pravděpodobně vám bude stačit míň prvků, než člověku, co je více rizikově averzní.

Analogicky, když jste dost rizikově averzní, soutok o 2 faktorech vám stačit nebude. Prostě to psychicky neunesete. Nemusíte se ovšem nijak stydět. Prostě si musíte nastavit strategii, která vám přinese duševní pohodu a sebedůvěru.

Konkrétní příklady konfluence

Nyní si ukážeme různé příklady konfluence na konkrétních grafech. Začneme s týdenním grafem na BLX, kde lze identifikovat 4prvkový soubor. Soubor je tvořen S/R hladinou 52 500 USD, Low Volume Node objemového profilu, Golden Ratio na fibonacciho retracementu a divergencí mezi klesajícími objemy a rostoucí cenou.

Konfluence
Konfluence na týdenním grafu BLX

Identifikovaná konfluence nezaručuje, že zde dojde k obratu vývoje kurzu. Pouze víme, že je zde vysoká šance na negativní reakci, až se cena 52 500 USD dotkne. V podstatě se jedná o hladinu, kde bude větší motivace prodávat. Respektive, spousta longařů zde prodá, zatímco medvědi zde budou vstupovat do shortu. Jestli se však býkům rezistenční konfluenci povede prorazit, jedná se o velký úspěch.

Konfluence
Konfluence na denním grafu BLX

Druhý příklad je zase s BLX, ale na denním grafu. Tentokrát je v souboru dokonce 7 prvků – S/R level, Low Volume Node, Pivot, Fibo 38,2 %, rezistenční diagonála a dva klouzavé průměry (MA 100 a 200). Popsaný soutok se nacházel kolem S/R levelu 42 000 USD a jak je vidno, kurz nakonec prorazil.

Negativní reakce se zde ovšem objevily. Růst se v blízkosti hladiny zbrzdil a pak nastala korekce, která trvala několik dní. Konfluenci pak po proražení býci využili jako support pro pokračování v expanzi.

Konfluence
Konfluence na akciovém titulu Alibaba

Posledním příkladem je konfluence na denním grafu akciového titulu Alibaba. Ta se nachází kolem 130 USD a jsou v ní obsaženy 4 prvky – S/R level, Lov Volume Node, Gap a velmi přeprodaný stav na indikátoru RSI. Uvedené faktory zvyšují pravděpodobnost, že kolem 130 USD ustane ten volný pád, který je v grafu.

Zkuste dřívější vzdělávací článek na Risk-on a Risk-off – jak poznat sentiment trhu a proč je to užitečné?

Závěrem

Jak bylo řečeno v úvodu, dnešní článek slouží hlavně pro mé pravidelné čtenáře, aby chápali, co tento pojem znamená. Pokud se chcete naučit vyhledávat konfluence v grafu, počítejte s tím, že bude hodně dlouho trvat, než si tuto dovednost osvojíte. Úplně konkrétní být nedokážu, protože je to samozřejmě dost individuální.

Dovolil bych si ovšem tvrdit, že k intuitivnímu vyhledávání jsou hrubě potřeba tisíce hodin před monitorem. Pokud ale vydržíte, osvojíte si velmi silnou dovednost, o kterou již nikdy nepřijdete. Je ale rozumné si ji postupem času zlepšovat.

Byl pro vás tento článek přínosný a dobře napsaný?

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 5 / 5. Počet hlasujících 10

Buď první kdo článek ohodnotí

1 komentář

Přihlásit k odběru
Upozornit na
guest
1 Komentář
nejstarší
Nejnovější S nejvíce hlasy
Zpětná vazba na text v článku
Zobrazit všechny komentáře

Rychlý a bezpečný nákup:

Reklama: