Sezónnost trhů: Skvělá strategie pro obchodování na trzích

0
(0)

Asi nikoho nepřekvapí, že sezónnost má výrazný dopad i na finanční trhy. Selský rozum nám říká, že dává smysl, aby období léta ovlivňovalo cenu kukuřice a čas Vánoc zase hodnotu akcií retailových obchodů. Jak ale tohoto aspektu v obchodování a investování správně využít?

Sezónnost je jednoduše tendence určitých aktiv vykazovat opakující se vzorce nebo trendy v určitých obdobích během roku. Pochopení různých forem sezónnosti může obchodníkovi pomoci zejména při určování priorit směru trhu, plánování a alokaci obchodních nápadů, případně při snižování podstupovaného rizika.

Účel použití

Hlavní úloha analýzy sezónnosti je v tom, že nám může pomoci filtrovat tržní signály. To znamená, že se nejedná o metodu, která by obchodníkovi přímo určovala místo nebo cenu vstupu či výstupu. Tato metoda má pomoci upřednostnit jeden ze směrů trhu v daném časovém období. Proto mnoho obchodníků využívá tento přístup jako vodítko před případným vstupem na trh, aby zjistili, zda je myšlenka obchodu korelována s aktuální sezónností trhu.

Opakování určitých cenových pohybů nebo vzorců lze pozorovat víceméně na všech trzích. Nicméně nejvýraznější sezónní trendy nalezneme zejména na komoditních trzích, a to i vzhledem k povaze jejich podkladových aktiv, dále pak také na akciových a indexových trzích. 

Nejoblíbenější sezónní trendy

Jaké jsou tedy nejlepší příklady sezónnosti? Celkově je můžeme rozdělit do několika skupin:

  • Kalendářní sezónnost
    • zaměření na opakující se události v kalendářních měsících, sezónní změny, svátky a opakující se události
      • Lednový efekt
      • Sell in May and go away (Prodej v květnu a opusť trh)
      • Santa Claus rally
Zdroj: Cnbc.com
  • Sektorová sezónnost
    • zaměření na určité odvětví nebo třídu aktiv po určitou dobu
      • Zlato v letních měsících
      • Energie v zimních měsících
      • Maloobchodní společnosti a jejich akcie ve 4. čtvrtletí roku
  • Sezónnost na základě fundamentálních událostí
    • zaměření se na konkrétní události, např. hospodářské výsledky firem, prezidentské volby atd.
      • Volební rok v USA
      • Sezónnost zisků technologických firem
  • Sezónnost v rámci týdne 
    • specifický přístup k vyhledávání vzorů a šablon, který porovnává výkonnost v jednotlivých obchodních dnech během týdne a víkendu.

Natgas a jeho sezónnost

Jednou z praktických analýz může být sezónnost amerického zemního plynu – Natgas. Tento trh má v zásadě dva hlavní sezónní trendy růstu, první je v jarních měsících, kdy probíhá kontraktování na léto, a druhý trend probíhá na přelomu léta a podzimu jako příprava kontraktů na zimu.

Na obrázku níže vidíte cenový graf a pod ním histogram indikátoru sezónnosti, zvýrazněná je právě jarní tendence růstu natgasu. Toto období naklání pravděpodobnost ve prospěch longových obchodníků, naopak shortaři by měli být v tomto období spíše konzervativní. Stále je ale nutné pamatovat, že sezónnost není svatým grálem obchodování a cena vždy může jít i proti trendu. Nicméně díky sezónnosti je možné jednoduše určit směrovou tendenci, která nám může být velmi nápomocná.

Obchodujte komodity na platformě XTB

Závěr: Sezónnost je pro obchodníka velkým pomocníkem

Historická sezónnost je velkým pomocníkem, ale obchodník musí vždy brát v úvahu aktuální náladu na trhu, která se může od analyzovaného historického období výrazně lišit. Jako příklad může posloužit efekt Covid-19 na komoditním trhu, který měl výrazný negativní dopad na trh s ropou, nebo začátek rusko-ukrajinské krize, jejíž poptávkový šok, po americkém zemním plynu, způsobil jeho prudký nárůst. Všechny tyto události částečně eliminovaly vliv sezónních trendů.

Stejně jako všechny ukazatele a nástroje technické analýzy by se i sezónnost měla používat ve spojení s dalšími analytickými technikami a nástroji fundamentální analýzy. Identifikací a analýzou opakujících se vzorců a trendů mohou obchodníci potenciálně zvýšit svou ziskovost a přijímat informovanější obchodní rozhodnutí. Celkově lze říci, že začleněním sezónnosti do svých obchodních strategií mohou tradeři i investoři potenciálně získat významnou výhodu a zvýšit své šance na úspěch na trzích.

Pokud se o obchodování chcete dozvědět více, další informace na toto téma naleznete v videokurzu Trading pro začátečníky dostupném zdarma zde: https://vzdelavani.xtb.com/trading-pro-zacatecniky 

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 0 / 5. Počet hlasujících 0

Buď první kdo článek ohodnotí

Přihlásit k odběru
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Zpětná vazba na text v článku
Zobrazit všechny komentáře
spot_img