Nadnárodní korporace Coca-Cola se rozhodla po Austrálii a Asii rozšiřovat své nápojové automaty, které přijímají platbu v kryptoměnách. Dostávají se tak kryptoměny do hlavního proudu masové adopce?
Colu za Bitcoin
Veškeré prodejní automaty, které provozuje jedna z nejdůležitějších asijsko-pacifických stáčíren nealko nápojů Coca-Cola Amatil, bude nyní přijímat platby v Bitcoinu a dalších kryptoměnách. Během týdne to oznámila sama společnost.
Díky partnerství s platformou pro správu digitálních aktiv Centrapay a peněženkou Sylo Smart Wallet bude ve více než 2000 prodejních automatech nealkoholických nápojů umožněno spotřebitelům utratit kryptoměny za nápoj. Útrata bude probíhat pomocí chytrých telefonů naskenováním QR kódu.
Na oficiálních stránkách Business Wire Australia stojí:
„Nyní jsme ukázali, jak to může fungovat v Austrálii, Novém Zélandu a dalších oblastech. Usilujeme o růst podnikání na celém světě. Rozšířili jsme se také v Severní Americe a budeme se zaměřovat na americký trh s několika světovými novinkami.“
Společnost Coca-Cola Amatil je největší stáčírnou a distributorem v oblasti Asie a Pacifiku s podporou více než 140 značek a 270 miliony spotřebitelů. Platba pomocí kryptoměn také snižuje počet lidí, kteří se musí dotýkat automatu.
Problém se škálovatelností
Bitcoin má vážné problémy s jeho škálovatelností kvůli základnímu fungování sítě a způsobu těžby bloků. Nejdůležitější kryptoměna světa dosahuje vrcholu přibližně 27 transakcí za vteřinu, tradiční platební systém VISA dokáže zpracovat několik tisíc transakcí za sekundu.
Použitím bitcoinové Lightning Network nebo tokenu XRP společnosti Ripple by se těmto problémům s návalem menších transakcí mohlo vyhnout.
Toto rozhodnutí je možná pochopitelné díky popularitě Bitcoinu a tradičnímu povědomí. Tato volba však znamená, že současné řešení společnosti nebude pravděpodobně dlouhodobé.
Závěr
První, kdo představil svůj nápojový automat s podporou Bitcoinu byla společnost Red Bull na konferenci Paralelní Polis v Praze. Podobné kroky, umožnit platbu za běžné předměty prostřednictvím kryptoměny, vedou pomalu k masové adopci kryptoměn. Mnoho odborníků na kryptoměny uvádí, že herní průmysl je klíčem k úspěšné masové adopci kryptoměn.
XRP nepatri/neprovozuje společnost Ripple, jak clanek popisuje, ale je nativni menou decentralizovaneho XRP Ledgeru, kde Ripple provozuje pouze asi 7% validatoru na overovani transakci. XRP ledger vzniknul PRED vznikem firmy Ripple a bude fungovat dale, i kdyby dnes firma Ripple zanikla.