Zabezpečení a soukromí bývá u kryptoměn jednou z nejčastějších otázek. Pochopitelně i uživatelé kryptoměn vyžadují vyšší míru zabezpečení svých údajů, než bývá běžné pro ostatní. I proto se nyní, po změně pravidel prohlížeče Chrome od Google, řada z nich rozhodla přejít na konkurenční aplikaci, Brave.
Mnozí z vás v poslední době mohli zaznamenat změnu ve svém prohlížeči Chrome, pokud jej užíváte. Součástí aktualizace však není pouze změna vzhledu, která je znatelná na první pohled. Naopak, poněkud v tichosti byla do aktualizace zahrnuta také změna podmínek ochrany soukromí. Podle nových pravidel je uživatel nucen přihlásit se do prohlížeče Chrome, chce-li se přihlásit například do služby Gmail či do cloudového úložiště Drive. To opravňuje Chrome k odesílání vaší internetové historie Google a následně historii synchronizovat napříč aplikacemi od Google v ostatních zařízeních. A to i přesto, že má uživatel synchronizaci vypnutou.
Doporučujeme: UNICEF se kryptoměn nebojí
Nechtěná, nucená synchronizace dat
Změnu zaznamenal Matthew Green, věděcký pracovník na projektu Zcash a profesor na univerzitě Johns Hopkins, který napsal na blogu, že změna byla dostatečně znepokojivá pro bezpečnost uživatelů a soukromí, že již nebude používat prohlížeč Chrome. Green se k ní vyjádřil následovně:
„Společnost Google změnila proces souhlasu s nahráváním dat z něčeho dobrého, tedy že jsem se musel opravdu přihlásit do účtu Google a následně do prohlížeče Chrome na něco potencionálně velmi zlého. To, co jsem předtím musel udělat vědomě, mohu nyní udělat jedním kliknutím, které však nemusí být tak zamýšlené či chtěné. A bez ohledu na to může nastat situace, kdy uživatel povolí společnosti Google přístup k jejich údajům, aniž by si to přál.“
Brave – Webový prohlížeč pro odvážné, či opatrné?
Změna politiky společnosti Google ohledně ochrany soukromí v rámci jejich prohlížeče Chrome vyvolala vlnu nesouhlasu. Rovněž také značný odliv uživatelů tolik známého a oblíbeného prohlížeče, což představuje příležitost pro společnosti zabývající se ochranou soukromí. Jednou z nich je i Brave, který dosáhl uživatelské základny čítající 4 miliony uživatelů. To je oproti měsíci červenec nárůst o zhruba milion uživatelů. A například na platformě Android byla aplikace stažena již deset milionkrát. Založen byl zakladatelem společnosti Mozilla Brendanem Eichem a financován byl pomocí ICO.
Brave prohlížeč má za cíl „obnovit web” tím, že zablokuje reklamy ve výchozím nastavení a místo toho dává uživatelům možnost se přihlásit k reklamám, které oni sami uznají za vhodné. Rovněž je při pohybu po síti nesledují a nevyužívají jejich data pro získávání “lepších” reklam. Podle tvrzení tvůrců také poskytne vydavatelům a tvůrcům obsahu vyšší podíl příjmů než v současné době.
Platby za reklamy jsou prováděny pomocí Basic Attention Token (BAT), tedy tokenu ERC20 vydaného prostřednictvím Brave ICO, během kterého vybrala společnost 36 milionů dolarů. Vzhledem k tomu, že většina vydavatelů se nechce obtěžovat s držením a převáděním kryptoměn, navázala společnost Brave spolupráci s platformou Uphold, která tokeny automaticky převádí do místní fiat měny podle vydavatelů reklam.
Kromě Upholdu oznámila společnost Brave minulý týden partnerství s blockchainovým startupem Civic. Ten bude mít na starosti autorizaci plateb, avšak vydavatelům umožní také uchovávat kryptoměny v externí Ethereum kryptopeněžence, namísto v té, která je uživatelům dostupná přímo v prohlížeči.
Prohlížeč je postaven na open-source projektu Chromium. Na tom paradoxně běží také známý Chrome. Jejich vzhled a funkce jsou tudíž velmi podobné. To by však mohlo uživatelům při přechodu z Chrome na Brave přijít vhod a stejně tak by podobnost mohla nalákat více uživatelů. Ti totiž kromě běžných funkcí, které z Chrome již znají, získali také briliantní zabezpečení.
Závěr
Ochrana soukromí a zabezpečení dat na internetu bývá nejen v poslední době žhavým tématem. Stačí si vzpomenout na kauzu úniku osobních dat ze sociální sítě Facebook. Společnost Brave tak nevytváří pouze alternativu k prohlížečům, jako je Firefox či Chrome, nicméně bojuje také za ochranu soukromí a dat uživatelů. Mimo jiné také právní cestou a například právě se společností Google. Jak uvedl portál CCN, Brave podal na Google dvě stížnosti za porušení evropského nařízení GDPR. Kromě toho přestala v prohlížeči využívat vyhledávač společnosti Google jako výchozí nástroj prohlížeče a to v Německu a ve Francii. Nahrazen byl vyhledávačem Qwant, který se rovněž podobně jako Brave zaměřuje právě na ochranu soukromí a osobních dat.
Naše nejnovější video:
Zdroj: ccn.com
Brave je skvělý. Tento prohlížeč mohu jen doporučit. 😉