Závody v elektrifikaci dopravy pokračují – VW chce předstihnout Teslu

0
(0)
Ing. Jaroslav Jarolím
Ing. Jaroslav Jarolím
Šéfredaktor, vystudovaný ekonom, který našel zálibu v teoretické a investiční ekonomii. Zabývám se i technickou a fundamentální analýzou. Na webu mám na starost hlavně tvorbu analýz, vzdělávacího obsahu, zadávání úkolů a novinek. Téměř vše, co na Kryptomagazinu vyjde, mi projde pod rukama. Především se snažím, abychom čtenáře v klíčových investičních okruzích vzdělávali.

Když se ještě nedávno mluvilo o elektroautech, tak si všichni představili Teslu, protože se tato automobilka primárně na toto odvětví zaměřila. Nicméně, Tesle už roste konkurence ze strany jiných a zavedených automobilek, jako je právě německý koncern Volkswagen.

A zase ta Čína

VW právě oznámilo, že do konce roku 2022 začne ročně vyrábět až milion elektrovozů. To by tedy znamenalo, že objemem produkce VW Teslu předčí. Samozřejmě za předpokladu, že Tesla produkci také nenavýší. Jenomže výrobní kapacita Tesly se zaměřuje pouze na půl milionu vozů ročně. Klíčovou roli v produkci těchto vozů budou hrát továrny, které společnosti právě budují v Číně.

Budoucí plány

Jestli půjde vše podle plánu, tak by nová čínská továrna koncernu Volkswagen měla produkovat až 600 tisíc vozů za rok. Což by znamenalo, že se tímto krokem automobilka dostává mnohem dál, než společnosti, které jsou považovány za průkopníky v tomto odvětví. VW se navíc může spoléhat na již zavedené fabriky, které jsou v čínských regionech An-tchingu a Fo-šun. A k těmto fabrikám mají v příštím roce přibýt rovnou další dvě.

Komentáře od odborníků ve veřejném prostoru se přiklání i k tomu, že díky rozsahu a rychlosti, kterou VW zvládá elektrifikaci, to vypadá, že tradiční automobilky budou brzy mnohem dále, než konkurenti, začínající v tomto odvětví. Značí to i to, že začít podnikat v automobilovém průmyslu je stále dosti obtížná záležitost. Přechod na elektromobily bude sice drahý, ale v jeho čele stanou s největší pravděpodobností tradiční výrobci aut jako je právě Volkswagen.

Kdo zvítězí?

Tesla již v roce 2016 uvedla, že by chtěla do roku 2018 docílit objemu produkce u jejich vozidel typu Model 3 půl milionu kusů. Jenomže to se jim nepovedlo. A v letošním roce je plán takový, že by se na trh mělo dodat na 360 až 400 tisíc vozidel. Tyto čísla ale zahrnují všechny modely, které americká Tesla nabízí.

Zatímco Volkswagen má v plánu do roku 2021 vyrábět v německém Zwickau až na 330 tisíc vozidel ročně. Díky tzv. úsporám z rozsahu koncern předpokládá, že se podaří ve finále cenu za elektromobil srazit až na 20 tisíc eur (cca půl milionu korun). Přitom na masově vyráběný Model 3 od Tesly potřebuje zákazník více než jeden milion.

Podle analytika společnosti UBS Patricka Hummela se Volkswagen stane v roce 2025 světovou jedničkou ve výrobě elektromobilů. Firma se i sama chlubí, že v roce 2028 bude schopna ročně vyrobit až 22 milionů elektrických aut. A z toho 11,6 milionu by jich mohlo pocházet právě z čínských továren.

Závěr

Z těchto údajů je jasné, že Tesla s velkou pravděpodobností přijde o prvenství na trhu. Tesla sice docela překvapila posledními ekonomickými daty, ale nic to nemění na tom, že společnost nebyla dostatečně schopna využít své šance, kterou měla. A to jednorázovou zprávou o dobrých ekonomických výsledcích nespraví. Nicméně, bude velmi zajímavé sledovat tohle elektro šílenství, protože zatím není vůbec jisté, zda tento trend evropský automobilový průmysl ve světě spíše posílí, či oslabí. Jisté ale je, že bychom měli začít stavět další jaderné bloky v Dukovanech a Temelínu. Jinak si naši movití spoluobčané ty svoje elektroauta nebudou mít z čeho nabít…

Co číst dále?

EOS zůstává na první příčce v čínské kryptotabulce. A co Bitcoin a další kryptoměny?

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 0 / 5. Počet hlasujících 0

Buď první kdo článek ohodnotí

Přihlásit k odběru
Upozornit na
guest
20 Komentáře
nejstarší
Nejnovější S nejvíce hlasy
Zpětná vazba na text v článku
Zobrazit všechny komentáře
Sarka Farka

Miliony hlupáku se najdou, tak proč na tom něco netrhnout. Gretenismus je dost nakažlivý.Alem Gorem si zaslouží poklonu.

Rob

Hrůza, jak se tu neustále systematicky ponižujete… Je mi to líto za vás.

Václav

Elektrifikace vozidel je cesta do pekla a nikoliv řešení . Tím řešením je razantně omezit komerční
leteckou a vodní přepravu.

Rob

Nejproblematičtější jsou lodě. Bavíme se o obrovských objemech splodin a především zvukových emisí pod hladinou, které jsou tou pravou katastrofou. S osobní dopravou to spíše nesouvisí.

Jose

To je nejvěší problém suchozemského Česka?

Vaclav

Ne, bavime se zde o sklenikovych plynech. A tam jednoznacne vede letecka a lodni doprava jak komercni tak nakladni. Dalsim problemem je pak nespocet tovaren….Pokud se nebudeme bavit o dopravnich prostredcich. Elektromobilita neni resenim! Protoze ono tu baterii taky zrovna moc ekologicky nevyrobis. Jinak viz. komentar uzivatele Hmm….A poku elektromobil neujeden to co dnes ujedu na spalovaci a vznetovy motor, tedy cca 800Km jako prumer . Tak pro me osobne nema elektromobil smysl. Jezdim do prace 900Km …. a dobijet? Ne diky. Raci natankuji fosilni palivo a jedu za par vterin. Uz tak jedu do prace cca 8,5 az 9 hodin…

E15

Elektrifikace vozidel je zatím především cesta ke snížení lokálních emisí škodlivin, kteréžto funguje zcela jednoznačně. Někdy v budoucnu to pak bude možná znamenat i snížení emisí CO2 a pod.

Rob

Jsem smířen s tím, že budu za hlupáka, ale spalovací motor se s elektromobilem nedá srovnávat. Ani v komfortu, ani ve výkonu, v bezpečnosti provozu (nemám teď na mysli AI), ve složitosti provozu (mechanizace, kapaliny, převody, atd…) je zbytečně plýtvat slovy. Ano, v tom všem vítězí elektromobil. A tyto naprosto neoddiskutovatelně. Problémem skeptiků bývá většinou nedostatek představivosti. Nastíním pouze jeden příklad, kterým je problém dobíjecích stanic. Obyčejní lidé se totiž nedokážou zbavit utkvělé představy, že musí jít o nějaký objekt u silnice, kde nabíjí všichni. Tak dlouho se jezdí autama na benzínku, až si nikdo nedokáže představit, že by to mohlo být úplně jinak. Výhodou elektrické zásuvky je především to, že nepotřebuje takřka žádné zázemí oproti výbušným chemikáliím, které s nadšením pálíme v motorech dnes. Na co tedy velký objekt? Stačí, když na většině parkovacích míst v Praze bude jednoduchá zásuvka a Pražáci rázem žádnou dobíjecí stanici nepotřebují, protože budou prostě nabíjet všude. Díky smart kontaktům půjde celý proces zautomatizovat tak, aby se stal důvěryhodným (zase díky blockchainu) a je to. Blíže neurčené množství nenápadných zásuvek všude možně a kryptoměny. Z benzínek se stanou nakonec prostě obchody podél dálnic a hotovo. Možná tam bude i pár stojánků na nabití, ale asi spíš zbytečně. Lidé mají neustálou tendenci natankovat pro nějaký dojezd. V momentě, kdy budete moci tankovat prakticky kdekoliv, může zcela zmizet důležitost této veličiny. Prostě už to nebude nikdo řešit, protože pro dílčí cestu kamkoliv jinam, kde budu rovnou hned nabíjet, dojezd vždycky bude stačit. Budoucí svět nebude stejný, jako je ten dnešní. Divím se, že existují lidé, kteří by se byli za to, že tomu tak není. Ve skutečnosti je potenciál elektromobilů i prakticky úplně jinde, než u spalovacího typu pohonu. Energetické společnosti budou mít také radost a snad bude i v jejich zájmu, aby si lidé elektřinu do domácností vyráběli sami. Atd. Ale chápu, že za “hejtování” člověk ostří na společného nepřítele a dostává víc lajků… Ikdyž je to blbost…

Rob

A co teprve indukční nabíjení… Darmo mluvit. Za “byli” místo”bili” se omlouvám těm, kdo si toho chyby všimli.

E15

Indukční nabíjení Gréta neschválí – málo účinné (uvážíme-li že takový kabel má účinnost cca 100%) a příliš zbytečného elmag smogu 😉

pan.karel

Tak samozrejme ze elektroauta jsou budoucnost,akorat nevim proc do toho pletete na konci zase kryptomeny.A co se tyce firmy Tesla tak muj nazor je,ze by nemela vubec existovat,vubec vznik a financovani te firmy mi pripomina manii kolem kryptomen,jenze narozdil od nich ma Tesla aspon funkcni produkt.

Rob

Díky za slušnou odpověď. Proč do toho pletu kryptoměny? Odpověď je “kvůli smart kontraktům”, což je mimochodem funkční softwarový produkt většiny kryptoměn 2.0. Smart kontrakt je téměř jako automat, kde v nejjednodušším případě je jeden vstup a jeden výstup. Vstup jsou peníze, výstupem je energie či zpracování jakéhokoliv požadavku, který definuje počítačový kód. V tomto bodě se nalézá zásadní odlišnost oproti automatu. Zatímco klasický automat si klidně vezme peníze a nic vám nedá, protože se rozbil (takže je nakonec bezpečnější variantou paní za pultem), smart contract si nikdy nevezme peníze, pokud kód transakce neproběhne celý a nepotvrdí to uzly konkrétní DLT. Uzly fungují jako svědci události. Proto pokud máte v rukou záznam z blockchainu, není třeba soudců. Blockchain nemá schopnost lhaní, proto je brán jako důvěryhodný již dnes. Dnešní měny umožňují variantu automat, ale ne variantu smart kontrakt. A v tom je takový rozdíl, že se nejedná ve skutečnosti ani o podobnou věc. Proto nemám rád srovnání smart kontraktu s automatem, ikdyž na pochopení, co to dělá, je nejvděčnější. Jde však o naprostou odlišnost v provedení. Člověk pak má tendenci přehlížet to nejpodstatnější. I proto už mě také nezajímá prakticky nic z úst Toneho Vayse…

Rob

Ještě mě napadlo přirovnání. Při výběru větší sumy z bankomatu je lepší požadovat stvrzenku. Pokud bankomat udělá chybu ve smyslu, že vám dodá jinou, než vámi požadovanou sumu, na papíře a v logu se nachází položka se sumou, kterou vám bankomat vydal fyzicky. Nejedná se však o důkazní materiál pro soud. Přesto vám “důkaz” v této podobě každá banka bez problémů uzná. Není většinou v zájmu bank falšovat položku rozdílu mezi vámi požadovanou sumou a toho, kolik automat skutečně vydal. Díky tomu nevznikají obžaloby. V principu jde o papírek s IDčkem záznamu v logu konkrétního bankomatu, který čistě teoreticky lze modifikovat a následně zneužít. V případě blockchainu vám stačí na důvěryhodnou kontrolu celého řetězce událostí webový prohlížeč s přístupem na blockchain explorer. Záznam v něm znamená provedení kódu transakce beze zbytku a tedy došlo k odečtu hodnoty peněz odjinud. Na všechno se dívá celý svět, nedá se změnit historie v řetězcích atd. To je úplně jiná bezpečnost automatizace i bez papírku. Smart kontrakty jinak samozřejmě mohou vykonávat neskutečné věci. Je jasné, že banky mají své vlastní centralizované pokročilé mechanismy kontrol, ve kterých figuruje také plno lidí, ale… Není ten smart kontrakt přecijen elegantnější?

Hmm

Ono to s tim dobíjenim elektromobilů neni zas tak jednoduchý jak to Robe popisuješ. Pokud by teď většinu spalovacích aut měly nahradit elektromobily, není na to připravená rozvodná síť. Už teď je v některých místech problém nevýšit rezervovaný příkon (hl. jistič) pro byt nebo RD. Distributor to prostě zamítne dokud nebude posíleno vedení. A obyčejné zásuvky nabíjení většího počtu vozů moc neřeší, páč standartní zásuvky nemají dostatečný výkon pro rychlejší nabití. Takže většinu času by se trávilo nabíjenim než jízdou. A z toho vyplívá časté a přerušované nabíjení. To samozřejmě snižuje životnost akumulátorů a po autě který po třeba 5 letech provozu bude mít poloviční dojezd zatim nijak netoužim. Dnes neni problém mít 15let staré auto s víceméně stejnými jízdními vlastnostmi jako při jeho koupi. Ale elektromobil po 15 letech bude dobrý jen jako obrovské těžítko.

Teď jsme zatím ve výrobě elektřiny u nás soběstačný (jako ještě jedna z posledních věcí-další je už jen pivo a kůrovec), ale až se začnou odstavovat uhelné elektrárny, nastane problém. Ty naši politici se budou rači dalších 15let dohadovat od koho si nechat postavit nový jaderný bloky, až bude pozdě. Ale ono tu elektřinu nebude ani odkud dovážet, protože už dneska plno států v Evropě sama dováží. A bude hůř. A co pak? Pokud jí přeci jen od někoho seženeme, tak to bude za sakra těžkej peníz.

Já proti elektromobilům nejsem, naopak jim fandim, ale zatím těch výhod nad spalovacim motorem moc nemaj. Možná časem…

Jose

Časté a přerušované nabíjení akumulátoru nijak neškodí. Škodí hlavně vysoká teplota, dlouhodobý stav vybití a 100% nabití.

A nedostatečné zdroje? Potenciál větrných elektráren je 18 násobek světové spotřeby!!!

Jádro je šíleně drahá a nepružná technologie.

pan.karel

Jak rikas,elektriny je relativne dost,nejvetsi problem je ovsem s jejim uchovanim,jinak bysme tu meli elektroauta uz pred vice nez sto lety.

E15

No tak teď k tomu uchování využijeme ty elektromobily. Jinak to co prodává Kuba (ten odesák), tedy baterie, které si máte dobíjet doma z FVE, abyste si z nich v noci nabili elektromobil (se kterým jste přes den v práci) mi připadá jako blbost na entou… Proč ke stejnému účelu nepoužít rozvodnou síť?

E15

Tak za výdaje na FVE, které vyrobí nula nula nic bychom mohli mít takových 6 Temelínů a navíc pozlacených, tak nevím, co je tu drahé…
Za 20let dáme do FVE cca 500mld a za to se dají postavit dva bloky Temelína dvakrát (pro skeptiky dvojnásobně předražené) a životnost je minimálně 60let! Elektřiny pak vyrobí cca o řád více (a to stabilně, v zimě, v noci).
Uznávám, že srovnání není úplně fér, protože český přístup k budování FVE byl zřejmě jeden z nejhorěích na světě, ale taková je realita.
Jinak dalších 500 mld (v součtu tedy jeden bilion) jde na další obnovitelné zdroje typu smrduté bioplynky drancující krajinu (palivem je kukuřice), sporné větrníky a pod…

E15

V současnosti je hlavní problém ten, že ti, kteří by elektromobily využili nejvíce, tedy lidé ve městech, nemají kde nabíjet, protože jich většina bydlí v bytech a ne v domech. Tvá představa budoucnosti se zásuvkou pro každé parkovací místo možná není nereálná, ale je to otázka až nějaké hooodně vzdálené budoucnosti. Já si pak zatím nějak neumím představit tu přechodovou fázi, kdy bude elektromobilů třeba 10-20% a budou se prát o pár zásuvek v ulici (i těch pár zásuvek by byl velký pokrok, zatím není nic). Uměl bych si to docela dobře představit, kdyby to bylo fungovalo autonomně, ale to je scifi. Představa, že se se sousedem střídám u nabíječky ve dvě ráno, abychom si za noc oba stihli nabít auto na cestu do práce, se mi moc nelíbí 🙂

Jose

VW nebude mít články do baterií pro miliony elektromobilů, takže Tesla bude ještě dlouho dominovat.

spot_img