[Osobnost] Jan Werich /2. část

0
werich

V prvním díle jsme se věnovali historickému kontextu, dnes se zaměříme na dílo a v poslední části pak na to, co nám po sobě pan Werich odkázal. Pokud tedy máte na chviličku čas, tak si pojďme společně trochu odpočinout od grafů, kurzů kryptoměn a studia novinek a informací, při dnešní druhé části článku o Janu Werichovi.

Herectví

Přestože neměl žádnou hereckou školu, uměl hrát jako málokdo. Jeho nástrojem bylo zejména slovo. Slovo používal se stejnou řemeslností, jako když švec šije boty, nebo když kovář ková podkovy. A když zrovna nehrál, tak nástroj rád odložil a chytal ryby, nebo šel aspoň na houby.

Film

Odborníci se shodují, že nebýt komunismu, tak by filmů natočil mnohem více. Přesto si máme z čeho vybírat. Uvedu jen několik příkladů, z předválečné tvorby např. Komedie U nás v kocourkově, Hej-rup! a z poválečné Pád Berlína, kde si zahrál Hermanna Göringa, Byl jednou jeden král, Až příjde kocour. Za zmínku stojí také krátkometrážní filmy např. Medvěd, Uspořená libra, Dva mrazíci (animovaný, druhého mrazíka namluvil Vlasta Burian).

Divadlo

Z divadelních her ty nejlepší napsal ještě s Voskovcem, ta úplně první se jmenovala Vest pocket revue a původně vznikla jen pro zábavu během studií práv, které nedokončili. Hra měla nečekaný úspěch a následovaly další, např. Golem, Caesar, Balada z hadrů, Pěst na oko

Když Werich s kamarády Voskovcem a Ježkem emigrovali do USA, tak museli začít od začátku, protože je tam nikdo neznal, a také neuměli anglicky. Sám Werich to popsal takto:

„Ona je to důležitá a prospěšná zkouška, protože při ní se člověk buď zlomí, nebo ještě víc narovná, hlavně morálně. A když se pak vracíte domů, neděláte to proto, že vám nic jiného nezbývá, ale proto, že chcete.“

V období Pražského jara Werich tuto morální narovnanost ukázal. Vřele Vám doporučuji shlédnout cyklus Co tomu říkáte, pane Werich?, z tohoto období, moderovaný Vladimírem Škutinou.

Pohádky

Postupem času se z Jana Wericha stala pohádková postava. Snad je to tím, že měl rád děti. Možná i proto, že přestal věřit ve své vrstevníky a naději vkládal právě do mladých lidí. Avšak, když Werich hovořil o mládí, vždy měl na mysli mládí duševní, které je na fyzickém mládí nezávislé.

Nepsal pouze scénáře k divadelním hrám či filmům a písně, ale i opravdu dobré pohádky, které si jistě rádi poslechnete, bez ohledu na počet svíček na vašem posledním dortu.

Přišlo to tak nějak samo sebou. Vždyť i některé jeho nejznámější filmy jsou pohádkové (např. Císařův pekař – Pekařův císař, Byl jednou jeden král..). Jednou napsal a navyprávěl pohádku O rybáři a jeho ženě pro děti svého kolegy Jiřího Trnky k Vánocům, se kterým mimochodem natočili loutkový film Dobrý voják Švejk. Dětem se tak líbila, že ho Trnka požádal, aby napsal další a tak vzniklo Fimfárum a další pohádky.

A čím nás tato výjimečná osobnost může obohatit? Tuto otázku si zodpovíme ve třetí části.

(zdroje: https://cs.wikipedia.org/wiki/Vest_pocket_revue a dochované záznamy)

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na