Nakupující a prodávající lze rozdělit na iniciativní a reakční účastníky trhu. To, že jsem schopen identifikovat, zda účastníci trhu jednají ze své vlastní iniciativy, nebo pouze reagují na příznivou cenu, mi pomáhá pochopit jejich vliv. Pojďme si jednotlivé typy obchodníků představit a podívat se, jak se dají v trhu identifikovat.
TIP: Nepřehlédněte můj předchozí článek na toto téma – Co je to VA a jak ji využít pro vytvoření jednoduché obchodní strategie
Iniciativní nakupující
Iniciativní nákup je jakákoliv nákupní aktivita, která se objeví v rámci oblasti hodnoty nebo nad ní. Obchodník v tomto případě převezme iniciativu, aby pohnul cenu výše. Na obrázku vidíte vstup iniciativních nakupujících, které poznám díky tomu, že proráží VAH (maximum oblasti hodnoty předchozího dne 22.12. Ti velmi rychle posouvají cenu směrem vzhůru. Pokud jste agresivní obchodník, můžete otevřít long pozici při proražení VAH.
Jako konzervativní obchodník vidíte iniciativní aktivitu, která po sobě zanechala oblast s nízkými objemy obchodů. Očekávám, že tato oblast bude fungovat jako support a po návratu trhu do této oblasti využiji support ke vstupu do obchodu. Na dalším obrázku jsem znázornil oblast s nízkými objemy a můžete vidět, že dne 26.12. přichází návrat do této oblasti a trh se znovu pohybuje směrem vzhůru. To znamená, že i konzervativní obchodník si přišel na své.
Iniciativní prodejci
Iniciativní prodej je jakákoliv prodejní aktivita, která se objeví v rámci oblasti hodnoty nebo pod ní. Obchodník v tomto případě vezme iniciativu, aby pohnul cenu níže. Na obrázku můžete vidět, jak došlo k průrazu VAL (minima oblasti hodnoty) dne 27.12. To nám oznamuje vstup iniciativních prodejců do trhu. Pokud si vzpomínáte, tak v minulém článku jsem psal, že VAH a VAL jsou velmi silné úrovně, kde očekáváme zastavení nebo odraz. Pokud vidím, že trh tuto úroveň vůbec nerespektuje, je to pro mě dobrý indikátor vstupu velkých hráčů. Jako agresivní obchodník můžete vstoupit okamžitě po průrazu VAL. Jako konzervativní obchodník počkáte na návrat. Ten v tomto případě přichází hned v další zelené svíčce.
Reakční prodávající
Reakční aktivita je protikladem iniciativní aktivity. Reakční prodejci prodávají, protože vnímají aktuální cenu nad skutečnou hodnotou. Reakční prodej souvisí s iniciativními nákupy. Když totiž iniciativní nakupující posunou cenu do oblasti nad skutečnou hodnotu, tak v určité chvíli zareagují reakční prodávající. Protože budou vnímat cenu podkladového aktiva výše, než si myslí, že je jeho hodnota.
Reakčního prodejce na trhu poznáte velmi jednoduše. Uvidíte svíčku s dlouhým horním stínem, která naznačuje, že trh dorazil do oblasti, kde čekaly prodejní limitní objednávky. Tato svíčka indikuje zastavení pohybu směrem vzhůru. Tuto formaci označujeme jako prodejní výběžek.
Na obrázku jsem žlutou horizontální linií označil místo, kde byl v rámci prodejního výběžku největší objem obchodů. To je oblast, která bude fungovat jako rezistence. A pokud se trh do této oblasti vrátí, budu zde chtít otevřít short pozici.
Reakční nakupující
Reakční nakupující nakupují, protože vnímají cenu pod skutečnou hodnotou. Aktivita nakupujících je hezky vidět na dalším obrázku. Podívejte se, jak první reakční aktivita ze dne 24.12. vytvořila velmi silný support, kde trh poté několikrát reagoval. První možnost vstupu jsem vám představil na předchozím obrázku. Pomocí objemového indikátoru najdete oblast s největším objemem obchodů a tam budete chtít vstupovat do trhu.
Další možností je, že budete mít již definovaný support nebo rezistenci. A reakční aktivitu využijete pouze jako potvrzení, že na vašem levelu dochází k reakci a pomůže vám to při rozhodování, zda vstoupit do trhu.
Závěr
Nyní máte dobrou představu o tom, kdo na trhu dominuje, a můžete to použít pro váš prospěch. Jak už jsem psal v minulém článku, oblast hodnoty je pro mě velmi důležitá a VAH a VAL jsou zajímavé referenční úrovně, které rád používám pro svoje obchodování.
Hezky vysvětleno