Patent pro „Spolupráci vozidla s vozidlem“ se zaměřuje na způsoby, jak zmírnit dopravní zácpy. Patent navrhuje komunikaci mezi vozidly s cílem koordinovat jejich vzájemnou rychlost. To by mohlo částečně vyrušit působení „psychologie lidských řidičů, kteří se soustředí na své individuální preference při cestování“.
Dokument představuje „systém kooperativně řízeného sdružování a propustnosti (CMMP)“, v němž „je chování vozidla během jízdy sledováno, zaznamenáváno a vyhodnocováno kolektivně, samostatně a všemi zúčastněnými vozidly“.
Kryptoměna CMMP
Zajímavý je popis, jakým způsobem by mohl být pro usnadnění předávání zpráv mezi vozidly použit jakýsi typ kryptoměny, nazývaný CMMP. Systém CMMP pracuje s jednotlivými transakcemi založenými na tokenu, kde se obchodní vozidla a vozidla spotřebitelů dohodnou na obchodování s jednotkami kryptoměny, označovanými jako CMMP tokeny. „Tokeny CMMP se používají k ověřování a povolování transakcí, kde na žádost vozidel spotřebitelů, obchodníci buď zabírají pomalejší jízdní pruhy, nebo umožňují, aby se vozidlo spotřebitele přesunulo do jejich jízdního pruhu a podle potřeby projelo.“
Platba kryptoměnou za přednostní průjezd
Navíc by se platby s tokeny používaly jako druh kreditu na cesty. „Například řidič vozidla, který jede pozdě na schůzku, může požádat o průjezd všechna zúčastněná obchodní vozidla po dobu 10 minut na určité silnici nebo dálnici za 60 žetonů CMMP, s přednostním průjezdem na 10 sekund za token.“
Automobily, které obětovaly své individuální časové preference pro průjezdnost dopravního toku, by naopak získaly žetony od ostatních zúčastněných vozidel.
Budoucnost podle Fordu
Poněkud komplikovaný popis patentu naznačuje, jak si Ford představuje jedno z možných budoucích řešení neustále narůstajícího počtu automobilů a zhoršování dopravní situace ve větších městech. Možnost by to určitě byla, pokud by všechna auta byla vybavena nějakou formou „chytré“ navigace. Kromě navrhovaného uplatnění by takové řešení přineslo ještě celou řadu jiných možností, například by auta mohla včas varovat protijedoucí vozidla před nehodou v jejich pruhu.
Závěr
Řešení je to zajímavé, ale jestli se uplatní i v praxi je zatím nejisté. Ford aktuálně shání vývojáře pro svůj blockchain. Navíc se zdá, že podobný nápad měl i německý výrobce automobilů a mateřská společnost Mercedes-Benz, Daimler AG, který představil svou vlastní digitální měnu, založenou na blockchainu. Ta bude prostřednictvím tokenů odměňovat odpovědné řidiče, kteří se budou chovat šetrně k životnímu prostředí. Tokeny pak budou schopni řidiči uplatnit třeba na nákup vstupenek na VIP akce.