Výrobce elektomobilů BYD podruhé za sebou překonává Teslu, za uplynulý rok vyrobil více než 3 miliony vozů

3
(5)
Šimon Černík
Šimon Černík
Velký fanoušek Bitcoinu, filmový nadšenec, student vysoké školy v Brně, tvůrce audiovizuálního obsahu.

Společnost BYD v pondělí oznámila, že v roce 2023 vyrobila více než 3 miliony nových energetických vozidel. Čínský gigant v oblasti elektromobilů tak překonal produkci společnosti Tesla.

Společnost Tesla zveřejnila své celoroční údaje v úterý. Roční prodeje společnosti BYD sice překonaly hranici 3 milionů, ale mírně zaostaly za očekáváním agentury CLSA, která počítala s 3,05 milionu vozidel.

Společnost PEKING – BYD vyrobila v roce 2023 více než 3 miliony nových elektrických vozidel, čímž překoná společnost Tesla. A to již druhý rok po sobě.

Společnost Tesla v úterý uvedla, že v roce 2023 vyrobila 1,84 milionu vozů. Většina vozů společnosti BYD se prodává v nižší cenové relaci než vozy Tesla a kromě vozů poháněných pouze bateriemi se dodávají i v hybridních verzích.

Zatímco celková výroba překonala společnost Tesla, BYD vyrobila 1,6 milionu osobních automobilů poháněných pouze bateriemi a 1,4 milionu hybridních vozů. Společnost Tesla se tak dostala na první místo v produkci vozů poháněných pouze elektrickými bateriemi.

Automobilka Elona Muska prodává pouze vozy poháněné čistě bateriemi. Čína se na prodejích společnosti Tesla ve čtvrtletí končícím 30. září podílela přibližně jednou pětinou.

Přestože společnost BYD překonala hranici 3 milionů vozů, její roční prodeje mírně zaostaly za očekáváním agentury CLSA. Ta předpokládala výrobu 3,05 milionu vozidel. Společnost BYD uvedla, že v roce 2023 prodala 3,02 milionu nových vozidel. BYD taktéž přestala v březnu 2022 vyrábět vozy poháněné čistě benzinovými a naftovými motory.

Prodeje Tesla vs. BYD v roce 2023

Podle konsensu sestaveného společností Tesla dodala ve 4. čtvrtletí 484 507 elektromobilů, čímž překonala odhady analytiků, kteří předpokládali 480 463 vozů. Celoroční dodávky dosáhly 1,81 milionu, čímž jen těsně překonaly cíl společnosti 1,8 milionu. Zásluhu na tom mají silné prodeje v Číně.

Společnost BYD mezitím 1. ledna oznámila rekordní prosincový prodej 341 043 elektromobilů, včetně plug-in hybridů. Prodej ve 4. čtvrtletí dosáhl 942 779 kusů a celoroční prodej 3 012 906 kusů, čímž BYD překonal svůj cíl tří milionů.

Zejména ve 4. čtvrtletí prodala 526 409 plně elektrických BEV, což je nárůst oproti 431 603 plně elektrickým BEV ve 3. čtvrtletí. Tím poprvé překonala společnost Tesla, a to s jasným náskokem.

Konkurence se vyostřuje

Společnosti, které chtějí získat podíl na rychle rostoucím čínském trhu s elektromobily, zaplavily tento prostor novými modely. Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi minulý týden podrobně popsal své plány na uvedení elektromobilu, který bude konkurovat společnostem Porsche a Tesla.

Li Auto, jejíž měsíční dodávky se vyšplhaly na rekordní úroveň, se podle nedělního oznámení chystá 1. března uvést na trh svůj první čistě bateriový vůz MEGA. Dále pak ještě v ten samý měsíc chystá zahájit jeho dodávky. To je o něco později, než se původně předpokládalo na konci února. Startup zatím zaznamenal úspěch s vozy, které jsou vybaveny palivovou nádrží pro nabíjení baterie a prodloužení dojezdu. Společnost Li Auto uvedla, že v prosinci dodala více než 50 000 vozů, celkem 376 030 v roce 2023, což představuje 182% meziroční nárůst.

Xpeng v pondělí uvedla na trh své MPV X9, jehož dodávky byly zahájeny okamžitě. Čínský výrobce elektromobilů uvedl, že jeho celkové dodávky elektromobilů v roce 2023 meziročně vzrostly o 17 % na 141 601 vozů, přičemž v prosinci bylo dodáno rekordních 20 115 vozů.

Čínské automobilky, které se začínají prosazovat

Značka nových energetických vozidel Huawei Aito v pondělí uvedla, že počet objednávek na její SUV M9 překročil 30 000 za sedm dní od uvedení na trh. Hromadné dodávky M9 mají být zahájeny koncem února. Společnost Aito uvedla, že v roce 2023 dodala 94 380 vozů, z toho 24 468 jen v prosinci. Za rok 2022 Aito uvedlo, že od zahájení dodávek v březnu tohoto roku dodalo více než 75 000 vozů.

Zeekr, za kterým stojí společnost Geely, uvedla, že v pondělí začala dodávat svůj nejnovější model. Je jím elektrický sedan 007. Společnost Zeekr uvedla, že její celkové dodávky v roce 2023 vzrostly o 65 % na 118 685 vozů.

Toto celkové číslo je stále nižší než u automobilky Nio, která uvedla, že v roce 2023 dodala 160 038 vozů. To představuje meziroční nárůst o téměř 31 %. V prosinci společnost dodala něco málo přes 18 000 vozů.

Z mnoha dalších značek elektromobilů v Číně uvedla společnost Nezha, že v roce 2023 dodala 127 496 vozů.

Společnost Aion, odnož státní společnosti GAC Motor, uvedla, že v roce 2023 prodala více než 480 000 vozů, což představuje meziroční nárůst o 77 %.

Zahraniční expanze čínských výrobců elektromobilů

Několik čínských výrobců elektromobilů, včetně společností Nio a BYD, se snaží proniknout i na trhy mimo Čínu. Zejména pak do Evropy.

Podle výpočtů CNBC na základě veřejných údajů přesáhl prodej společnosti BYD v zámoří v roce 2023 242 000 osobních vozidel. Srovnatelné údaje za rok 2022 společnost nezveřejnila.

Čínský gigant BYD v oblasti elektromobilů v prosinci oznámil plány na výstavbu nového výrobního centra v Maďarsku. Společnost uvedla, že v současné době prodává v Evropě pět modelů a v příštích 12 měsících plánuje uvést na trh další tři modely pro tento region.

Ačkoli je čínský trh jedním z průkopníků vstupujících do éry elektromobilů, věříme, že přesun do zámoří (výstavba továren na zámořském trhu, nikoli pouze přeprava vozidel vyrobených v Číně) je pro přední čínské výrobce automobilů jedinou cestou, jak v dlouhodobém horizontu dosáhnout úspěchu na globálním trhu

– Analytik společnosti Nomura China autos Joel Ying a jeho tým, zdroj: cnbc.com

„Vzhledem k tomu, že společnost již má v Maďarsku továrnu na výrobu autobusů, věříme, že rozhodnutí postavit první továrnu na výrobu fotovoltaických článků v EU v Maďarsku pomůže společnosti BYD minimalizovat potenciální rizika na zámořském trhu,“ uvádí se ve zprávě.

Společnost BYD uvedla, že v prosinci prodala v zámoří 36 095 osobních vozidel, což je více než trojnásobek oproti předchozímu roku.

Prozkoumejte akcie na platformě XTB

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 3 / 5. Počet hlasujících 5

Buď první kdo článek ohodnotí

Přihlásit k odběru
Upozornit na
guest
1 Komentář
nejstarší
Nejnovější S nejvíce hlasy
Zpětná vazba na text v článku
Zobrazit všechny komentáře
laser

Hybrid není elektrické vozidlo, jak se v článku píše, protože hybrid obsahuje i spalovací motor. Elektrických vozidel vyrobil BYD “jen” 1,6M vs 1,8M od Tesly, která je tak stále největším EV výrobcem. Celý článek je chybný, když tvrdí, že BYD je největší výrobce “elektromobilů”.

spot_img