Svět si probouzí a čím dál více si uvědomuje a poznává hodnotu osobních dat. Současná generace technicky důvtipných teenagerů zkoumá inovativní cesty, jak ochránit své soukromí.
Jak teenageři vyzráli nad Instagram
V americkém státě Maryland přechytračila skupina teenagerů algoritmus Instagramu a udělali tak čáru přes rozpočet Zuckerbergovu datosběrnému stroji.
Jejich strategie, jak odhalila Samantha Mosley v prezentaci na hackerské konferenci Shmoocon, znamená zaplavit platformu Instagramu uživatelskými daty, která nelze propojit s žádnou osobou.
Jedna osoba vytvoří účet na Instagramu, pak požádá o reset hesla a tento link pošle důvěryhodné osobě. Vtip je v tom, že okno se změnou hesla neuzavře, tudíž obě osoby mají přístup.
Po několika zopakování je výsledkem toho všeho fakt, že jeden účet vlastní více lidí. A ti začnou na tento účet nahrávat fotky a každý z nich zapne sledování různých kanálů. Zmatené algoritmy pak dostanou nesourodé údaje, které neposkytují žádný vhled do chování jedné osoby.
„Je proměnlivé, kolik účtů používám. Jeden týden klidně sdílím na 17 účtů a ten příští pouze na čtyři.“
-řekl Mosley CNETu.
Techlash
Ačkoli tato konkrétní malá rebelie může být jen o něco málo víc než jen gesto (předurčeno k tomu, aby byl tento způsob chování zrušen příští aktualizací „Podmínek užívání služby)“, začíná se mluvit o rostoucím hnutí známém jako Techlash.
Kombinace slov „technology“ a „backlash“, popisuje rostoucí nespokojenost s porušováním soukromí a monopolem velkých technologií a firem.
To se projevuje ve formě předpisů, jako je například California Consumer Privacy Act, který nabyl účinnosti 1. ledna 2020. V něm se pojednává o přijetí kryptografických protokolů, od decentralizovaných mediálních platforem po anonymní kryptoměny, které uživatelům umožňují převzít kontrolu nad jejich daty.
Alain Desmier, expert na ochranu soukromí, který založil Contact State, navrhuje, že nyní směřujeme k situaci, kdy bude standardní mít větší kontrolu nad údaji:
„Budoucnost online datového souhlasu se bude točit kolem výměny založené na potvrzení, kdy zpracovatel dat pošle spotřebiteli informaci, jaká data ukládají, jak budou používána a kdy vyprší,“
– řekl Desmier.
„Tato potvrzení potom spotřebitel použije jako kontrolní záznam o tom, kdo jeho data ukládá. Jde o podobný systém, jako když obdržíte od obchodníka účtenku o svém nákupu.“
Závěr
Soukromí je velmi důležité pro každého z nás. Neměli bychom sdělovat veškeré informace celému světu. Soukromí je jedna z nejdůležitějších věcí, které vůbec máme. Máte nějaký speciální fígl, jak ochránit to svoje?