Růžová daň aneb proč jsou věci a služby v „růžovém“ dražší?

5
(2)

Zprávy a souhrny

Profilový obrázek
Verča
V živote som sa naučila pracovať s 2 aspektmi, ľuďmi a peniazmi. Keďže s ľuďmi sa človek učí tak povediac celý život, bola to práve oblasť financií, v ktorej som sa rozhodla napredovať. Napriek tomu, že som sa pohybovala a pracovala vo finančnom sektore a študovala ekonómiu - kryptomeny boli a aj sú pre mňa stále výzvou. Keďže obrátená psychológia funguje takmer 100 %, tak mňa dostala veta: „Ženy v krypte nie sú“ (alebo tak do 5 %). Samozrejme k nim patrí vysoký potenciál a zároveň rizikovosť. Netreba však zabúdať ani na ostatné aktíva a možnosti na trhu. Trh je ihrisko pre všetkých. Poďme sa oboznámiť s rôznymi možnosťami a pravidlami hry, ktoré nie vždy platia.

Růžová daň představuje dodatečnou částku, kterou ženy platí za každodenní výrobky. Tato „daň“ se vztahuje na výrobky uváděné na trh pro ženy, které jsou často dražší než podobné výrobky a služby pro muže. Často se k nim váže „růžová“ barva a ženy ji platí nevědomky. U některých produktů to může být rozdíl 5 Kč, někde mnohem víc. Postupem času se tyto částky sčítají. Jen v USA stojí ženy růžová daň v přepočtu zhruba 53 000 Kč ročně.

Růžová daň není tak „růžová“

Je to dlouhodobý trend, kdy jsou ženy ekonomicky znevýhodněny oproti mužům.               V současnosti je rozdíl mezi platy žen a mužů v EU skoro 20 %, v Česku je podle dostupných statistik rozdíl druhý nejvyšší, činí 20,1 %. U vysokoškolsky vzdělaných pracovníků dokonce 29 %. Ženy zároveň mají většinou vyšší úroky což však bankovní sektor odůvodňuje nižším příjmem, a tedy méně výhodnými podmínkami na poskytnutí úvěru. Trendem je i marketingová strategie „pink it and shrink it“, což v praxi znamená, že výrobci obyčejný produkt obarví na růžovo, zmenší ho a prodávají za vyšší nebo stejnou cenu.

Růžová daň je všude

Růžová daň se netýká jen dam, které nakupují produkty a služby pro sebe. Ovlivňuje každého, kdo kupuje položku zaměřenou na ženy, pro někoho ve svém životě.

Cenová diskriminace nebo vyšší náklady na růžovou?

Firmy se snaží argumentovat vyššími náklady na speciální produktové řady, jinou kvalitou, provedením, vyššími náklady na marketing nebo technologickými postupy. Studie však ukazují, že produkty jsou totožné a cena je neopodstatněná. V některých případech je to prostě otázka cenové diskriminace. Firmy vědí, že ženy (a muži) zaplatí více za určité položky, zaměřené na ženy, takže je prodají za vyšší ceny.

Ve kterých kategoriích jsou výrobky dražší?

Studie oddělení pro spotřebitele v New Yorku zjistila, že spotřební zboží uváděné na trh pro ženy a dívky stojí v průměru asi o 7 % více než zboží, které se uvádí na trh pro muže a chlapce. Výrobky pro ženy stojí více ve 30 z 35 kategorií a to pokrývá všechna odvětví.

Kategorie, ve kterých jsou výrobky zaměřeny na dívky a ženy dražší, jsou:

  • Výrobky osobní péče:  šampon, kondicionér, mytí těla, deodoranty, krémy na holení, žiletky a pleťové vody + 13 %;
  • Oblečení pro dospělé: + 8%;
  • Produkty pro domácnosti/zdravotní péči pro seniory + 8%;
  • Dětské hračky + 7 %;
  • Dětské oblečení + 4 %.

Dokonce i velké výdaje, jako je půjčka na bydlení, bývají pro svobodné ženy dražší. Ženy mají ve srovnání s muži v průměru nižší kreditní skóre. Je to pravděpodobně způsobeno rozdílem v odměňování žen a mužů.

Na co si dát pozor a jak ušetřit:

1. Podívejte se na značky a porovnejte si ceny, za které zboží nakupujete. Podobné produkty s odlišnými cenami se snaží držet prodejci odděleně, takže není snadné si rozdílu povšimnout.
2. Pozor na jiné balení – cena mužského produktu má často 2x větší balení, ale podobnou nebo nižší cenu, než stejné zboží v „růžovém“ provedení v menší velikosti.
3. Podpořte společnosti, které mají stejnou cenu.
4. Prozkoumejte možnost nakoupit „unisex“ produkty.
5. Zvyšte povědomí ve svém okolí o „růžové dani“.

Proč je růžová daň důležitá?

Ženy nejenže vydělávají méně, ale žijí i déle a utrácejí více peněz za stejné věci než muži na základě rozdílu v cenách. I to přispívá ke globální feminizaci chudoby. Připomíná to i Akční plán Podnikání 2020 vypracovaný Evropskou komisí, který upozorňuje, že chudoba už neohrožuje jen důchodce, migranty, ale stále více i ženy. Životní úroveň žen klesá hned v prvním roce po rozvodu až o 75 procent.

Ekonomický dopad a prohlubování ekonomické nerovnosti

Ekonomický dopad růžové daně způsobí, že ženy mají menší kupní sílu, zejména ve spojení s rozdílem v odměňování žen a mužů. To samo o sobě dává mužům více peněz a nakonec i větší kupní sílu. Růžová daň tak přispívá k prohlubování ekonomické nerovnosti mezi oběma pohlavími.

Zdroje:

www.goodhousekeeping.com
en.wikipedia.org
appsso.eurostat.ec.europa.eu

Byl pro vás tento článek přínosný a dobře napsaný?

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 5 / 5. Počet hlasujících 2

Buď první kdo článek ohodnotí

9 KOMENTÁŘE

Přihlásit k odběru
Upozornit na
guest
9 Komentáře
nejstarší
Nejnovější S nejvíce hlasy
Zpětná vazba na text v článku
Zobrazit všechny komentáře

Rychlý a bezpečný nákup:

Reklama: