Růžová daň aneb proč jsou věci a služby v „růžovém“ dražší?

5
(2)

Zprávy a souhrny

Verča
Verča
V živote som sa naučila pracovať s 2 aspektmi, ľuďmi a peniazmi. Keďže s ľuďmi sa človek učí tak povediac celý život, bola to práve oblasť financií, v ktorej som sa rozhodla napredovať. Napriek tomu, že som sa pohybovala a pracovala vo finančnom sektore a študovala ekonómiu - kryptomeny boli a aj sú pre mňa stále výzvou. Keďže obrátená psychológia funguje takmer 100 %, tak mňa dostala veta: „Ženy v krypte nie sú“ (alebo tak do 5 %). Samozrejme k nim patrí vysoký potenciál a zároveň rizikovosť. Netreba však zabúdať ani na ostatné aktíva a možnosti na trhu. Trh je ihrisko pre všetkých. Poďme sa oboznámiť s rôznymi možnosťami a pravidlami hry, ktoré nie vždy platia.

Růžová daň představuje dodatečnou částku, kterou ženy platí za každodenní výrobky. Tato „daň“ se vztahuje na výrobky uváděné na trh pro ženy, které jsou často dražší než podobné výrobky a služby pro muže. Často se k nim váže „růžová“ barva a ženy ji platí nevědomky. U některých produktů to může být rozdíl 5 Kč, někde mnohem víc. Postupem času se tyto částky sčítají. Jen v USA stojí ženy růžová daň v přepočtu zhruba 53 000 Kč ročně.

Růžová daň není tak „růžová“

Je to dlouhodobý trend, kdy jsou ženy ekonomicky znevýhodněny oproti mužům.               V současnosti je rozdíl mezi platy žen a mužů v EU skoro 20 %, v Česku je podle dostupných statistik rozdíl druhý nejvyšší, činí 20,1 %. U vysokoškolsky vzdělaných pracovníků dokonce 29 %. Ženy zároveň mají většinou vyšší úroky což však bankovní sektor odůvodňuje nižším příjmem, a tedy méně výhodnými podmínkami na poskytnutí úvěru. Trendem je i marketingová strategie „pink it and shrink it“, což v praxi znamená, že výrobci obyčejný produkt obarví na růžovo, zmenší ho a prodávají za vyšší nebo stejnou cenu.

Růžová daň je všude

Růžová daň se netýká jen dam, které nakupují produkty a služby pro sebe. Ovlivňuje každého, kdo kupuje položku zaměřenou na ženy, pro někoho ve svém životě.

Cenová diskriminace nebo vyšší náklady na růžovou?

Firmy se snaží argumentovat vyššími náklady na speciální produktové řady, jinou kvalitou, provedením, vyššími náklady na marketing nebo technologickými postupy. Studie však ukazují, že produkty jsou totožné a cena je neopodstatněná. V některých případech je to prostě otázka cenové diskriminace. Firmy vědí, že ženy (a muži) zaplatí více za určité položky, zaměřené na ženy, takže je prodají za vyšší ceny.

Ve kterých kategoriích jsou výrobky dražší?

Studie oddělení pro spotřebitele v New Yorku zjistila, že spotřební zboží uváděné na trh pro ženy a dívky stojí v průměru asi o 7 % více než zboží, které se uvádí na trh pro muže a chlapce. Výrobky pro ženy stojí více ve 30 z 35 kategorií a to pokrývá všechna odvětví.

Kategorie, ve kterých jsou výrobky zaměřeny na dívky a ženy dražší, jsou:

  • Výrobky osobní péče:  šampon, kondicionér, mytí těla, deodoranty, krémy na holení, žiletky a pleťové vody + 13 %;
  • Oblečení pro dospělé: + 8%;
  • Produkty pro domácnosti/zdravotní péči pro seniory + 8%;
  • Dětské hračky + 7 %;
  • Dětské oblečení + 4 %.

Dokonce i velké výdaje, jako je půjčka na bydlení, bývají pro svobodné ženy dražší. Ženy mají ve srovnání s muži v průměru nižší kreditní skóre. Je to pravděpodobně způsobeno rozdílem v odměňování žen a mužů.

Na co si dát pozor a jak ušetřit:

1. Podívejte se na značky a porovnejte si ceny, za které zboží nakupujete. Podobné produkty s odlišnými cenami se snaží držet prodejci odděleně, takže není snadné si rozdílu povšimnout.
2. Pozor na jiné balení – cena mužského produktu má často 2x větší balení, ale podobnou nebo nižší cenu, než stejné zboží v „růžovém“ provedení v menší velikosti.
3. Podpořte společnosti, které mají stejnou cenu.
4. Prozkoumejte možnost nakoupit „unisex“ produkty.
5. Zvyšte povědomí ve svém okolí o „růžové dani“.

Proč je růžová daň důležitá?

Ženy nejenže vydělávají méně, ale žijí i déle a utrácejí více peněz za stejné věci než muži na základě rozdílu v cenách. I to přispívá ke globální feminizaci chudoby. Připomíná to i Akční plán Podnikání 2020 vypracovaný Evropskou komisí, který upozorňuje, že chudoba už neohrožuje jen důchodce, migranty, ale stále více i ženy. Životní úroveň žen klesá hned v prvním roce po rozvodu až o 75 procent.

Ekonomický dopad a prohlubování ekonomické nerovnosti

Ekonomický dopad růžové daně způsobí, že ženy mají menší kupní sílu, zejména ve spojení s rozdílem v odměňování žen a mužů. To samo o sobě dává mužům více peněz a nakonec i větší kupní sílu. Růžová daň tak přispívá k prohlubování ekonomické nerovnosti mezi oběma pohlavími.

Zdroje:

www.goodhousekeeping.com
en.wikipedia.org
appsso.eurostat.ec.europa.eu

Byl pro vás tento článek přínosný a dobře napsaný?

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 5 / 5. Počet hlasujících 2

Buď první kdo článek ohodnotí

9 KOMENTÁŘE

Přihlásit k odběru
Upozornit na
guest
9 Komentáře
nejstarší
Nejnovější S nejvíce hlasy
Zpětná vazba na text v článku
Zobrazit všechny komentáře
Zee Prime

No a nemůžete si za to dámy zčásti i samy? Trh je ovlivňován poptávkou a když jste ochotné zaplatit víc za líbivé barvy, proč by toho výrobce nevyužil? Příklad: Kupoval jsem varnou konvici – naprosto stejný typ a parametry: bílá 990,-, černá 1010,- sexy červená 2300,-. Jiný rozdíl, než barva, tam nebyl.

Rob

Ano. Člověk má samozřejmě nějakou estetiku a pokud například nakupuje do domácnosti, zohledňuje třeba i to, že se na tu věc bude muset neustále dívat. A to všechno má svou hodnotu. Je to marketing. Pokud víte, co se líbí lidem více, máte otevřená vrátka k vypuštění produktu pro chudé, protože víte, že dokážete vyrobit také něco, co je pro každého evidentně ošklivější. Společnost, která se specializuje jen na luxusní a drahé zboží, přichází o plno příjmů od zákazníků z nižších sociálních vrstev. Chudších lidí je totiž mnohem více, než těch bohatých. A většina výrobních společností chce publikum prostě co nejširší. Z toho vyplývá, že vyrábí pro bohaté i chudé. A je pro ní z ekonomického hlediska ideální, pokud co nejvíce komponent nebo i celý produkt (například v odvětví výroby čipů) sjíždí z jedné výrobní linky. Morální stránku ponechme tentokrát stranou.

Rob

Chci se vyjádřit jen k postavení žen a k jejich nižším platům. A to zcela jednoduše a logicky. Nezpochybňuji nesmyslné týrání a ponižování žen v různých primitivních kulturách, které patrně vyplývá ze sexuality mužů v kontrastu s tím, že mají (většinou) větší svaly a více nátlakových prostředků. Do této logiky jsou nejspíše implementovány emocionální záležitostí mužů, a to právě z výše zmíněných důvodů. Zacházení se ženami v prostředí takových kultur vnímám samozřejmě za naprosto primitivní a ani slůvko „debilní“ dostatečně nevyjadřuje mé osobní ohodnocení těchto hrůz. Spíše si představte vršení ostrého žargonu po dobu minimálně jedné minuty.

V naší kultuře si však myslím, že důvod nižších platů žen, a to především těch s vysokou odborností, pramení z rizika, že to bude právě žena, kdo půjde na mateřskou dovolenou. To je samozřejmě naprosto racionální ekonomický problém. V tu chvíli zaměstnavatel musí hledat náhradu a zaškolit jí. Se zvýšeným stupněm náročnosti povolání padají daleko vyšší náklady na samotné uvedení pracovníka do plného provozu. A pokud se to podaří, je zde stále riziko, že odejde v jakkoliv dohledné době na mateřskou dovolenou. Proto zaměstnavatelé volí k pojištění těchto nepředpokládaných a náhlých nákladů právě sníženou mzdu. Z této perspektivy už je to, myslím, pochopitelné pro každého. Řešením by bylo, kdyby na mateřskou dovolenou chodilo více mužů. A dokonce si myslím, že kdyby se trend otočil a na mateřskou (nebo tátovskou) dovolenou by chodili výhradně muži, dostávali by také nižší platy oproti ženám. Vše se dá samozřejmě propočítat relativně přesně. Bohužel muži nejsou schopní své děti kojit, takže k tomu asi nikdy nedojde. Proto si myslím, že úlohou muže je postarat se o ženu a obzvláště v době, kdy kojí jejich dítě a stará se o něj. Ekonomiku a její logiku ale nezajímá, že i přesto chtějí ženy stejný plat. Ať to zní jakkoliv nelítostně. Je to jenom matematika, nic víc. Příroda s žádným platem za práci pro někoho prostě nepočítala. Únikem žen je samozřejmě možnost samostatného podnikání, kde samozřejmě nic z toho neplatí a žena bere vše. Věřím, že ani podnikatelka nebude dávat ženám stejný plat jako mužům v případě, že nebude uměle nadhodnocovat ženy oproti mužům opět z emocionálních důvodů.

Denisa Falta

To je samozřejmě z pohledu ekonomiky pravda. Ekonomika je ale dost zavádějící v tom, že nepočítá s tzv. přírodními faktory, které nejdou vyjádřit jednoduše penězi (a to nejen co se týká žen. Například neumí nebo nechce vyjádřit penězi náklady na zdevastované životní prostředí, ke kterému dochází, protože je zrovna nejvýhodnější pěstování palem na palmový olej. Nebo zánik některých druhů zvířat, protože nejsou „ničím přínosná“ pro ekonomiku, atd.) Protože pokud nebudou ženy rodit děti, tak jaksi za pár let nebude mít kdo pracovat, že… Zatím ty děti ze zkumavky a odchované roboty neumíme.

Rob

Deniso, souhlasím. Jedna věc je ekonomika a druhá zdravý rozum. Pokud si položím otázku: Co je víc než ekonomika? Vyjde mi z toho na prvním místě ten zdravý rozum, díky kterému se dobře žije na Zemi. A kvalita života je na prvním místě pro každý živočišný druh. I kryptoměny jsou proti ní nepodstatné, ikdyž je to tak fascinující technologie. Život bez ekonomiky, jak ji známe, si dokážu představit, bude-li kvalitní, zábavný a nějakým způsobem naplňující, aniž bych řešil, jaký smysl vlastně život obecně má (protože to nevím). Jenže to bychom museli pozměnit realitu. Můj příspěvek je schválně až roboticky racionální, abych vysvětlil rozdíly v platech v realitě, ve které žijeme. Je to součást mechaniky marketingu. Nemyslím si, že by šlo o projev šovinismu. Neříkám, že není, ale v globálu si myslím, že ve vyspělých společnostech dnešní doby už jsou lidé dál. Na druhou stranu chlapi jsou samozřejmě velmi omezení. Stejně, jako holky. A v obou skupinách lze pozorovat výjimečně inteligentní jedince. Znám pár geniálních holek. Jedna z nich (analytička se zaměřením na softwarové zabezpečení) mi jednou vyprávěla, že se během studií setkala s šovinismem, protože ti chlapci měli pocit, že ona do tohoto sektoru nepatří. Musím uznat, že jsem se tomu opravdu podivil, jelikož se jedná o prostředí vysoké školy. Dnes už těm „blbcům“ přednáší, tak je v klidu. Takže neříkám, že to není, ale myslím si, že snížené platy opravdu pramení z rizika otěhotnění, kdy zaměstnavatel musí počítat s tím, že kdykoliv může přijít o zaměstnance. A růžová daň je zase věcí marketingu. Je klidně možné, že ženám více záleží na tom, aby produkt byl z jejich pohledu krásný. To samozřejmě chápu. Že se toho zneužívá, je výsledkem chamtivosti v kontrastu s možností, že to lze. Hlavně však lidé potřebují zdravý rozum, jinak nepomůže nic. Ani blockchain.

jerry

Sorry, ale poslední dobou mám dojem, že ženy v honbě za jakousi chimérou „rovnoprávnosti“ vůbec neví o čem mluví. Z jedné strany feministky řvou a hystericky „prokazují“, že dělení pohlaví podle oblíbených barev (kluci modrá a holky růžová), je nesmysl a z druhé strany se píší články, že jsou ženy diskriminovány nějakou barvou. Jak může být takto někdo diskriminován, když tato souvislost mezi barvami a pohlavím dle slov mnoha žen neexistuje? Tak si to holky nejdříve v těch svých hlavinkách pěkně v klidu srovnejte a pak teprve vylezte s nějakým prohlášením. V opačném případě vypadáte svou chaotičností prostě směšně. P.S. A jen tak na okraj. Kdo vás nutí ty růžové věci kupovat? Jednoduše je nevyhledávejte a ony samy zmizí z nabídky. Feministky si budou moci odškrtnout další kolonku, a vy ušetříte.

Denisa Falta

Díky za komentář. Jen tak na okraj, ta barva je jen zástupný symbol, ale neznamená to, že ty věci jsou růžové (i když mohou být). Ale jinak souhlasím s tím, že nic se nemá přehánět, ani feminismus. Žádný extrém nevede k ničemu dobrému…

Verča

No je to zaujímavé hlavne z toho pohľadu, že napríklad v poisťovniach boli ženy často brané za opatrnejšie vodičky a mali lepšie ceny poistenia áut. Zaviedli sa rovnoprávne ceny – ženy platia teraz rovnako ako muži. Pri ružovej dani ide o rovnaké produkty za ktoré ženy zaplatia viac, nie sú nijako výnimočné. Vidieť je to už pri deťoch keď máte chlapca s dlhými vlasmi a dievča vo väčšine zaplatíte za dievčatko o 20 % viac za to isté strihanie, muži vs. ženy s dlhými vlasmi presne to isté. Vo väčšine kaderníctiev je to tak nastavené. Hračky v modrom, dievčenské v ružovom rozdiel v cene. Kúpite dievčatku školskú tašku Cars lebo je lacnejšia alebo Barbie, ktorá je drahšia? Takto sa tie rozdiely sčítajú. Nejde len o extra drahé produkty, kde si zákazník priplatí ak chce skôr o základné veci, hračky tovar. Potápačské okuliare modré 6,49, ružové 7,59 eura, detský spací vak Cars 14,99 s princeznami 16,99, detská autosedačka Disney Cars 47,99, rovnaká Disney Princess, 51,99 eur. To je porovnanie rovnakých produktov, rovnakých značiek v 1 obchode a je tam rozdiel v cene. Netvrdím, že všade, ale pri veľa produktoch sa to za rok nakopí, je dobré o tom vedieť a dať si na to pozor. Ako vidíte nejde len o ženy ale už deti, ktoré za to naozaj nemôžu. Ako vysvetliť dcére, že je moc drahá, kupujeme všetko v chlapčenskom prevedení? 😀

E15

Článek jsem nečetl, ale chápu správně, že je zhruba o tom, že růžové vibrátory se prodávají dráže než černé? Jasná diskriminace a možná i něco horšího!!!

Reklama: