Má se Elon Musk bát čínské konkurence?

0
(0)

12. září se odehrál jeden ze zásadních letošních momentů automobilového průmyslu, když došlo k úpisu akcií společnosti NIO na newyorskou burzu (NYSE: NIO). Jedná se o jednu z mála společností, která konkuruje Tesle v segmentu prémiových elektrických automobilů.

Elektroautomobilka sídlící v Šanghaji získala investici od zvučných firem typu Baidu, Lenovo, Tencent či Sequoia a během posledních měsíců o ní bylo hodně slyšet. V červnu letošního roku začala prodávat model NIO ES8, jehož zatím dodala vyšší stovky a předobjednávky registruje na téměř dvacet tisíc dalších kusů.

Mohlo by vás zajímat: Marihuanou k milionům? Akciové tituly firem, které mají co do činění s konopím, zažily v posledních měsících turbulentní období a zhodnocení o desítky procent nejsou výjimkou. Nejen tomu, jak do marihuanového vlaku naskočit, nebo jak efektivně používat automatické obchodní systémy, bude zasvěcena unikátní akce Prague Stock Trading 2018. Zajistěte si svůj vstup ZDARMA ještě dnes. Počet míst je omezený.

Objevily se hlasy, že se jedná o přímého konkurenta Modelu X od Tesly, přičemž ES8 stojí zhruba dvakrát méně. NIO má navíc (pochopitelně) velkou podporu čínské vlády, která chce za každou cenu vypadat zeleně.

Podívejme se na ES8 blíže.

  • Cena začíná na 67 tisících dolarech.
  • Pod kapotou se nachází 635 koňských sil a s plnou baterií lze ujet až 355 kilometrů.
  • Na rozdíl od Tesly může zákazník za měsíční poplatek 193 dolarů pravidelně dostávat novou baterii, jejíž výměna trvá zhruba tři minuty (Tesla v jednu chvíli zvažovala stejné řešení, nakonec od něj upustila).

Mezi underwriters zářijového úpisu byly banky jako Merrill Lynch, Citi, Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, JPMorgan nebo Morgan Stanley. Cena činila 6,26 dolarů a během prvního dne došlo k prodeji zhruba 160 milionů akcií, což pro NIO znamenalo miliardu dolarů a zařazení mezi největší IPOs letošního roku.

Třetí den obchodování se cena dostala až ke 13 dolarům, což celé řadě investorů umožnilo realizovat více než 100procentní profit. Následovala korekce a nyní se titul pohybuje několik procent pod svou upisovací cenou.

Pojďme se podívat, co mnohé investory vede ke skepsi.

1) Porovnání s Teslou kulhá

Muskova automobilka má 14letou historii, NIO je naopak velmi mladá firma, jejíž management může v následujících letech udělat na složitém trhu nejednu chybu. Tesla je lovebrand, který škáluje (alespoň zatím) na zcela jiných úrovních. NIO si bude muset „konkurenční nálepku“ teprve zasloužit.

2) Lock-up period běží

Strategičtí investoři nesmí případný prodej akcií uskutečnit dříve než za 180 dní od úpisu, což vychází na březen příštího roku.

3) Čína vs. Amerika

Obchodní válka mezi dvěma velmocemi rozmach na domácím poli nebrzdí, případná expanze do Spojených států bude zřejmě muset vyčkat na dobu, až konflikt skončí.

Pak je tu ještě několik „drobností“. Za prvních šest měsíců roku 2018 NIO ztratilo přes 500 milionů dolarů. Tesla má také dohodu se zástupci Šanghaje o výstavbě vlastní továrny, což čínské firmě zrovna moc nenahrává, stejně jako přítomnost 160 dodavatelů v řetězci, která má být příčinou zmeškaných deadlinů. Management se nedávno vyjádřil v tom smyslu, že nemá žádné zkušenosti s velkou sériovou výrobou, což může teoreticky taktéž růst zpomalit.

Nehledě na výše zmíněné se na titulu v krátkodobém horizontu mohou objevit zajímavé nárůsty, zažehnuté pozitivními novinkami (profit, dodané a vyrobené kusy…), jež mohou přijít. Je proto dobré být na pozoru.

Z hlediska technické analýzy se úroveň nachází na 7, respektive 9 dolarech.

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 0 / 5. Počet hlasujících 0

Buď první kdo článek ohodnotí

Přihlásit k odběru
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Zpětná vazba na text v článku
Zobrazit všechny komentáře
spot_img