Letecké společnosti během celosvětové krize

0
(0)
Filip Kotek
Filip Kotek
Velice se mnou rezonují témata vztahující se k aktuálnímu dění na finančních trzích a jejich korelace a dopad na naší ekonomiku.

Pokud jde o globální letecký průmysl, tak ten nikdy nebyl více ohrožen, dokonce ani po 11. září. Podle mezinárodní asociace pro leteckou dopravu je možné, že dojde ke ztrátě přibližně čtvrt bilionu dolarů vzhledem k uzavření hranic zemí, bojujících proti koronaviru.

Přežijí jen největší?

Podle generálního ředitel Qatar Airways Akbara Bakera to bude velice obtížné období, ve kterém přežijí jen ti nejvhodnější. Hrozí krach značného množství dopravců, pokud se jim nepodaří najít podporu.

Pod vysoký tlak se také dostávají výrobci letadel a jejich dodavatelé. Vlády po celém světě vedou rozhovory s leteckými společnostmi o finanční podpoře jako například Delta Air Lines Inc. s investorem Warrenem Buffettem.

Kterým hrozí úpadek nejvíce?

Bloomberg News pomocí metody Z-skóre, kterou vyvinul Edward Altman v 60. letech identifikoval ty společnosti, kterým hrozí největší riziko úpadku. Ve výpočtech se nebere v potaz vládní výpomoc ani ostatní zdroje financování, které by pomohly společnostem zůstat naživu.

Seznam je soustředěn především na Asii, evropští dopravci ale v žádném případě nejsou imunní, jak ukázalo selhání britské letecké společnosti Flybe Group Plc. Skóre 1,8 a méně mohou naznačovat riziko bankrotu, skóre nad 3 značí kvalitní základ společnosti.

Z-skóre zahrnuje proměnné jako je ziskovost, likvidita, solventnost, pákový efekt a nedávný výkon. Podle Altmana měl model ve svém počátku předpovídání přesnost 95 % ale na základě roku před platební neschopností tato schopnost snížila na 80 % až 90 %.

Swap dluhů jako řešení?

Ztráty a dluhy se pro společnosti nabraly na důležitosti dle mluvčího společnosti  Pakistan International Airlines Corp., který také uvedl, že jednou z možností je navrhnout vládě swap dluhu na kapitál a dlouhodobou emisi dluhopisů.

Některé společnosti, jako je například SpiceJet Ltd., nevidí vůbec žádné riziko a obavy, dokonce očekává zvýšení poptávky. Společnost Virgin Australia Holdings Ltd., která minimalizovala své lety, uvedla, že provádí opatření k rychlému snížení svých nákladů, protože si chce především zachovat hotovost.

Závěr

Letecký průmysl v nejbližší době čeká velice složitá situace. To, jakým způsobem dokážou společnosti vydržet, bez toho aniž by došlo ke krachu bude ve značné míře záviset také na pomoci ze strany vlády. Letecký průmysl je velké odvětví a takové zásadní změny by ovlivnily i mnoho dalších přidružených odvětví, výrobou součástek počínaje a turismem konče. Levným letům do zámoří nejspíš minimálně na nějakou dobu odzvonilo.

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 0 / 5. Počet hlasujících 0

Buď první kdo článek ohodnotí

Přihlásit k odběru
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Zpětná vazba na text v článku
Zobrazit všechny komentáře
spot_img