Jak získat práci snů 1 – Jak napsat dobrý životopis?

0
CV
Zdroj: Pixabay.com

Životopis je první dokument, který rozhoduje, zda si Vás vybere potencionální zaměstnavatel. Musíte se v něm prodat a představit se, vaše vzdělání, kariéru a zkušenosti. Prvním krokem je vytvořit si strukturovaný životopis, případně pokud nějaký máte, tak je ho třeba aktualizovat.

Co by měl váš životopis obsahovat?

1. Osobní údaje

  • Uvádějte pouze potřebné údaje. Správně uvedené základní údaje pomohou, aby si vás personalista zapamatoval už po prvním přečtení životopisu a mohl se s vámi spojit. Uvádějte je vždy na první stranu a dostatečně viditelně.

Kontaktní údaje

  • Zkontrolujte si správnost údajů, zejména telefonní číslo a e-mailovou adresu.
  • Telefonní číslo uvádějte ve formátu s mezinárodní předvolbou +420
  • Používejte soukromý email s vaším jménem a příjmením. Působí to profesionálněji. Nepoužívejte e-mail, který má v názvu přezdívky jako například [email protected]

Fotografie

  • Použijte fotografii, která která působí profesionálně, která je ostrá a na které jste dobře vidět, nikoliv například momentku z dovolené.

2. Vzdělání

  • Začněte nejvyšším dosaženým stupněm vzdělání. Vypište celý název školy, nepište zkratky. Vzpomeňte obor, který jste studovali, získaný titul i rok ukončení.
    Doplňte údaje o externím studiu a nedokončených studiích. Pokud jste na škole, tak kdy je předpokládané ukončení studia.
  • Základní škola se uvádí pouze v případě, že je to vaše nejvyšší dosažené vzdělání.

3. Doplňující vzdělání

  • Kurzy, rekvalifikace či školení, které jsou aktuálně v souvislosti s pozicí, na kterou se hlásíte ve výběrovém procesu. Uveďte instituci, která vzdělávání poskytla, dobu trvání, případně čím bylo studium zakončeno (certifikáty, oprávnění a pod.). Vyberte však pouze ty kurzy, které se týkají dané pozice.

4. Pracovní zkušenosti

  • Seřaďte pracovní historii chronologicky od nejaktuálnější směrem do minulosti. U každého zaměstnání uveďte název firmy a pracovní pozice, kterou jste zastávali, rok nástupu a odchodu a stručný popis vaší pracovní náplně.
  • Pokud máte za sebou mnoho zaměstnání, věnujte se posledním třem pracovním místům. Ostatní jen ve zkratce vzpomeňte.

5. Znalosti a dovednosti

  • Ohodnoťte, jak ovládáte specifické znalosti a dovednosti, které vyžaduje daná pracovní pozice. Vyberte zejména to, co může potenciální zaměstnavatel považovat za přínosné a výjimečné. Pokud máte praxi s něčím, co není zcela běžné, dejte o tom vědět.

Jazykové znalosti

  • Napište konkrétní jazyky a úrovně, jak je ovládáte. Pokud si nejste jisti, dejte se otestovat odborníkem. Různé testy na zjištění úrovně najdete i na internetu.

Počítačové znalosti

  • Ohodnoťte, jak zvládáte programy potřebné pro výkon daného povolání. Vyberte si některou z úrovní: základy/pokročilý/expert.
  • Pokud máte znalosti grafických programů, s programováním, uveďte konkrétní programy a úroveň znalosti.

Řidičský průkaz

  • Uvádějte pouze v případě, pokud máte řidičský průkaz a jste aktivní řidič. Přesně specifikujte skupinu či informaci o ujetých kilometrech.

6. Moje vlastnosti
Popište svou osobnost, buďte originální a nevyjmenovávejte obecná přídavná jména jako „komunikativní, zodpovědný, spolehlivý, kreativní“. Pokud přikládáte i motivační nebo průvodní dopis, věnujte se více vašim vlastnostem přímo v něm.

7. Zájmy
Hobby a volnočasové aktivity vypovídají o vašich kvalitách či talentu. Vzpomeňte, co vás baví a čemu se věnujete dlouhodobě.

8. Reference
Záleží na pozici a jak se dohodnete se svým bývalým zaměstnavatelem. Kontaktní osoby předem poproste o souhlas a informujte je, na jakou pracovní pozici reagujete.

9. Průvodní dopis
Když reagujete na jakoukoli nabídku zaměstnání, měli byste odpovědět tzv. průvodním dopisem. Ať už přes váš email nebo formulář na stránkách společnosti. Je to text, který odůvodňuje, proč se zajímáte o danou pozici. Uvádějte jej vždy, i když posíláte motivační dopis. Zdůvodněte v něm svou motivaci reagovat na nabídku, utkví tak personalistovi v paměti.

Pár tipů pro průvodní dopis/email:

• do předmětu uveďte pozici, o kterou se zajímáte,
• buďte struční, optimální délka jsou dva odstavce, pokud je něco, co se nehodilo do životopisu (nebo motivačního dopisu), vzpomeňte to tady,
• vyzvedněte souvislost mezi vámi a danou pozicí a napište, proč na ni reagujete, a proč jste vhodný kandidát.

Rady na závěr

• Před odesláním zkontrolujte, zda je vše gramaticky a fakticky správně a bez překlepů.
• Upravte formální a grafickou stránku – používejte nejvíce dva typy písma, neutrální font a přiměřenou velikost.
• Aktualizujte datum a místo.
• Nepřeceňujte se, ale ani se nepodceňujte.
• Při kreativních pozicích se pohrajte i s grafickým návrhem. Váš životopis nemusí být vůbec v pevné struktuře, použijte obrázek, graf – cokoliv, co vás graficky odprezentuje a odliší vás od ostatních.
• Mnoho příkladů a šablon najdete na internetu.

Přihlásit k odběru
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Zpětná vazba na text v článku
Zobrazit všechny komentáře