Finsko se může pyšnit úspěchy svých studentů na mezinárodní úrovni. Napomohla tomu reforma školství. Díky ní se Finsko zařadilo mezi nejúspěšnější země světa ve vzdělávání. Nyní chce pokročit ještě dále a předměty zrušit úplně.
Zastaralé školství
Školství je jednou z oblastí, která se vzpírá reformám. Systém tříd a předmětů existuje již velmi dlouhou dobu a neprochází proměnami. Celý svět ovšem prochází radikální změnou. Digitální technologie změnily vše. Díky tomu, že má dnes v podstatě každý přístup k internetu, tak má zároveň každý na dosah všechny informace, které lidstvo nashromáždilo.
Tím se radikálně proměnily podmínky toho, co dnešní svět vyžaduje. Školská kultura biflování je již fakticky kontraproduktivní. Děti a mladí lidé si již nemusí pamatovat každou maličkost, protože veškeré informace mohou dohledat na internetu. Na důležitosti tak získávají jiné kvality než je memorování a poslušnost.
Informace o akciových trzích: Analýza akcií společnosti Boeing – Konsolidace a možné vyplnění gapu
A právě v tomto ohledu se Finsko liší od většiny Evropy. Díky školské reformě se vzdálilo místní školství od systému memorování a klasických tříd. Místo toho se školy ve Finsku zaměřují na jiné věci. Těmi jsou dovednosti jako práce v týmu, schopnost hledat relevantní informace a následně s nimi umět i pracovat. To se projevilo i na výsledcích finských studentů v mezinárodním srovnání.
Projekt místo předmětu
Nyní se dostáváme k jádru tématu. Finsko totiž inovovalo svůj vzdělávací systém a nyní se chystá jít ještě dál. Nový návrh ministerstva školství má změnit fungování finských škol od základu. K tomu se vyjádřila finská ministryně školství.
„Existuje mnoho škol, na kterých výuka stále probíhá starým, tradičním způsobem. Ten však měl své opodstatnění někdy kolem roku 1900 – společnost dnes má již zcela jiné potřeby, a proto potřebujeme vzdělávací systém, který by potřeby 21. století dokázal naplnit,“ řekla Marjo Kyllönen.
Technologické pokroky v kosmonautice: Dočkáme se brzy raket s jaderným pohonem? – A jaký to bude mít vliv na vesmír?
Konkrétní témata se tak budou probírat z různých pohledů konkrétních disciplín. Nebude tedy již zeměpis či dějepis, ale bude se mluvit o druhé světové válce v kontextech dějepisu či zeměpisu anebo fyziky. To má za cíl lépe studentům přiblížit využití daných disciplín a zároveň vytvořit prostředí, kdy se studenti budou aktivně zajímat o dané téma.
Odklon od tradičního stylu výuky bude ještě evidentnější v tom, jak má vzdělávání probíhat. Bude se klást podstatně větší důraz na rozhodování studentů a zároveň bude podporována spolupráce mezi nimi. Místo hodiny dějepisu tak bude možné vidět žáky společně vypracovávat projekt o tom, jaké dopady měla druhá světová válka na uspořádání Evropy.
Technologie jsou klíčové
Jedním z důležitých aspektů finského vzdělávání je zapojení technologií. Vzhledem k tomu, že doba hluboké digitalizace je již tady, tak je nesmírně rozumné integrovat do vzdělávacího systému moderní technologie. Nastupující generace budou čelit novým výzvám, které budou spojeny s digitálním světem a opravdu se na ně nemohou připravit, pokud nebudou chápat, co technologie přináší a jaká rizika s sebou nesou.
Dnes již vidíme, jak technologický svět izoluje jednotlivce místo toho, aby je propojoval. Z toho následně plynou možné psychické problémy. A na to je potřeba připravovat nové generace. Zároveň se užívání nových technologií projevuje i v úspěšnosti Finska na mezinárodní scéně. V rámci evropských zemí se pouze dvě umisťují v TOP 10 dle PISA. Tato organizace dělá rozsáhlé porovnání schopností studentů po celém světě.
V TOP 10 zemí s nejlepšími výsledky se umístily 2 evropské země. Finsko a Estonsko. Estonsko je také známo svou vlídností k digitalizaci a mimo jiné také ke kryptoměnám. To jasně ilustruje trend, že zavádění moderních metod ve školství a obecná modernizace oboru je naprosto klíčové pro budoucí kapitál země.
Česká republika také přistoupila k reformám v podobě Bílé knihy. Tento dokument je základem k rozvoji českého školství a dobře reflektuje potřeby moderního světa. Nedostatek financí ovšem brzdí rozvoj českého školství. Bude tedy fungovat zrušení předmětů? S největší pravděpodobností to bude lepší než setrvávat v systému, který se tvořil v předminulém století.
Co číst dále?
[Názor] Kryptoměny jsou nezastavitelné, jejich konec je mimo realitu
Zdroj:
mocvedomi.cz