Finsko chce zrušit všechny předměty ve školách – Bude to fungovat?

0
(0)

Zprávy a souhrny

Finsko se může pyšnit úspěchy svých studentů na mezinárodní úrovni. Napomohla tomu reforma školství. Díky ní se Finsko zařadilo mezi nejúspěšnější země světa ve vzdělávání. Nyní chce pokročit ještě dále a předměty zrušit úplně.

Zastaralé školství

Školství je jednou z oblastí, která se vzpírá reformám. Systém tříd a předmětů existuje již velmi dlouhou dobu a neprochází proměnami. Celý svět ovšem prochází radikální změnou. Digitální technologie změnily vše. Díky tomu, že má dnes v podstatě každý přístup k internetu, tak má zároveň každý na dosah všechny informace, které lidstvo nashromáždilo.

Tím se radikálně proměnily podmínky toho, co dnešní svět vyžaduje. Školská kultura biflování je již fakticky kontraproduktivní. Děti a mladí lidé si již nemusí pamatovat každou maličkost, protože veškeré informace mohou dohledat na internetu. Na důležitosti tak získávají jiné kvality než je memorování a poslušnost.

Informace o akciových trzích: Analýza akcií společnosti Boeing – Konsolidace a možné vyplnění gapu

A právě v tomto ohledu se Finsko liší od většiny Evropy. Díky školské reformě se vzdálilo místní školství od systému memorování a klasických tříd. Místo toho se školy ve Finsku zaměřují na jiné věci. Těmi jsou dovednosti jako práce v týmu, schopnost hledat relevantní informace a následně s nimi umět i pracovat. To se projevilo i na výsledcích finských studentů v mezinárodním srovnání.

Projekt místo předmětu

Nyní se dostáváme k jádru tématu. Finsko totiž inovovalo svůj vzdělávací systém a nyní se chystá jít ještě dál. Nový návrh ministerstva školství má změnit fungování finských škol od základu. K tomu se vyjádřila finská ministryně školství.

„Existuje mnoho škol, na kterých výuka stále probíhá starým, tradičním způsobem. Ten však měl své opodstatnění někdy kolem roku 1900 – společnost dnes má již zcela jiné potřeby, a proto potřebujeme vzdělávací systém, který by potřeby 21. století dokázal naplnit,“ řekla Marjo Kyllönen. 

Technologické pokroky v kosmonautice: Dočkáme se brzy raket s jaderným pohonem? – A jaký to bude mít vliv na vesmír?

Konkrétní témata se tak budou probírat z různých pohledů konkrétních disciplín. Nebude tedy již zeměpis či dějepis, ale bude se mluvit o druhé světové válce v kontextech dějepisu či zeměpisu anebo fyziky. To má za cíl lépe studentům přiblížit využití daných disciplín a zároveň vytvořit prostředí, kdy se studenti budou aktivně zajímat o dané téma.

Odklon od tradičního stylu výuky bude ještě evidentnější v tom, jak má vzdělávání probíhat. Bude se klást podstatně větší důraz na rozhodování studentů a zároveň bude podporována spolupráce mezi nimi. Místo hodiny dějepisu tak bude možné vidět žáky společně vypracovávat projekt o tom, jaké dopady měla druhá světová válka na uspořádání Evropy.

Technologie jsou klíčové

Jedním z důležitých aspektů finského vzdělávání je zapojení technologií. Vzhledem k tomu, že doba hluboké digitalizace je již tady, tak je nesmírně rozumné integrovat do vzdělávacího systému moderní technologie. Nastupující generace budou čelit novým výzvám, které budou spojeny s digitálním světem a opravdu se na ně nemohou připravit, pokud nebudou chápat, co technologie přináší a jaká rizika s sebou nesou.

Dnes již vidíme, jak technologický svět izoluje jednotlivce místo toho, aby je propojoval. Z toho následně plynou možné psychické problémy. A na to je potřeba připravovat nové generace. Zároveň se užívání nových technologií projevuje i v úspěšnosti Finska na mezinárodní scéně. V rámci evropských zemí se pouze dvě umisťují v TOP 10 dle PISA. Tato organizace dělá rozsáhlé porovnání schopností studentů po celém světě.

V TOP 10 zemí s nejlepšími výsledky se umístily 2 evropské země. Finsko a Estonsko. Estonsko je také známo svou vlídností k digitalizaci a mimo jiné také ke kryptoměnám. To jasně ilustruje trend, že zavádění moderních metod ve školství a obecná modernizace oboru je naprosto klíčové pro budoucí kapitál země.

Česká republika také přistoupila k reformám v podobě Bílé knihy. Tento dokument je základem k rozvoji českého školství a dobře reflektuje potřeby moderního světa. Nedostatek financí ovšem brzdí rozvoj českého školství. Bude tedy fungovat zrušení předmětů? S největší pravděpodobností to bude lepší než setrvávat v systému, který se tvořil v předminulém století.

Co číst dále?

[Názor] Kryptoměny jsou nezastavitelné, jejich konec je mimo realitu

Zdroj:
mocvedomi.cz


Byl pro vás tento článek přínosný a dobře napsaný?

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 0 / 5. Počet hlasujících 0

Buď první kdo článek ohodnotí

Přihlásit k odběru
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Zpětná vazba na text v článku
Zobrazit všechny komentáře

Reklama: