Volume Profile – jeden z nejužitečnějších nástrojů

4.5
(19)
Ing. Jaroslav Jarolím
Ing. Jaroslav Jarolím
Šéfredaktor, vystudovaný ekonom, který našel zálibu v teoretické a investiční ekonomii. Zabývám se i technickou a fundamentální analýzou. Na webu mám na starost hlavně tvorbu analýz, vzdělávacího obsahu, zadávání úkolů a novinek. Téměř vše, co na Kryptomagazinu vyjde, mi projde pod rukama. Především se snažím, abychom čtenáře v klíčových investičních okruzích vzdělávali.

Volume Profile (Market Profile) je dosti rozšířený a velmi oblíbený nástroj, který je ovšem dost odlišný od technické analýzy. Už jenom na první pohled se jaksi vymyká. Někteří Volume Profile používají samostatně, jiní jej právě kombinují s technickou analýzou. Tady je vhodné říct, že Volume Profile je mnohými považován za fundamentální indikátor, nikoliv technický. Já preferuji označení kvazi-fundamentální.

Ve svých analýzách pravidelně používám nástroj Volume Profile (objemový profil), někdy zvaný Market Profile. Proto jsem se rozhodl zpracovat zevrubný text, aby všichni mí čtenáři plně rozuměli všemu, co píšu. Řekneme si tedy stručnou historii a charakteristiku tohoto nástroje. Následně si na konkrétních příkladech vysvětlíme i důležité pojmy.

Historie a charakteristika indikátoru Volume Profile

Volume Profile by nemohl existovat bez technologického vývoje, takže se prvopočátky tohoto nástroje datují do 80. let. V 80. letech nastal velký boom osobních počítačů. Takže kdokoliv, kdo měl dost peněz na nákup stroje a přístup k datům, mohl si vizualizovat hloubku trhu.

Respektive, ještě předtím musel někdo s touto myšlenkou přijít. A tím člověkem byl Peter Steidelmayer. Dle dostupných zdrojů byl pouze otcem myšlenky, samotný nástroj sestavili již jiní. Ovšem tehdy se ještě pracovalo pouze s tzv. time price opportunity (TPO). TPO jsou zobrazovány jako abecední písmena. A na tom je právě založen zmiňovaný Market Profile. Který mnozí používají dodnes.

Market profile
Konkrétní příklad Market Profile formou TPO. Zdroj: Robert Dalton

Po otevření nového profilu se písmenka vykreslují na každé cenové úrovni, kde docházelo k aukčnímu procesu. Vykreslování probíhá za určitý časový interval. Když bych to měl přeložit do „lidského jazyka“, dříve nástroj fungoval tak, že obchodník sledoval časový průběh aukce a kde se cena zdržovala nejdéle – tahle oblast je pak považována za rovnováhu, férovou cenu.

Nástroj tudíž sloužil pro identifikaci úrovní, kde probíhala největší obchodní aktivita. Čas je zde nejsměrodatnější veličina. Zatímco u volume profile považujeme za rovnováhu cenovou úroveň, kde se zobchodovaly největší objemy. Člověk díky objemovému histogramu zjistí, které hladiny jsou pro davy obchodníků zajímavé a které nikoliv.

V podstatě získáte povědomí o skutečné hloubce trhu, kterou za pomocí obyčejné technické analýzy nikdy nezjistíte. Dodnes jsou obchodníci, co preferují ryzí TPO, jiní TPO kombinují s Volume Profile. Další preferují pouze objemový profil.

Video návod na Volume Profile

Čtení grafu pomocí Volume Profile

V prvé řadě je nutné říct, jak vůbec začít s používáním objemového profilu. V tomto případě máme „natažení“ profilu na mnou vybranou strukturu trhu, která je něčím specifická. Jako konkrétní příklad jsem si vybral medvědí strukturu na trhu s BTC v období prosince 2017 až prosince 2018. Dle mého názoru je dobré si vybrat nějaké směrodatné body (vrchol a dno struktury) pro počátek a konec objemového profilu.

Není ovšem chybou, i když byste měli profil přes celý graf. Záleží zkrátka na tom, jaké časové období, nebo struktura trhu vás zrovna zajímá. Co jsem tak vypozoroval, velmi často se profil používá za zvolený časový interval – hodina, den, týden, měsíc, rok. Mnou protěžovaný způsob je oproti tomuhle velmi subjektivní.

Zatímco čas je pro každého stejný, důvody pro volbu počátku a konce objemového profilu založeného na tržních strukturách, záleží na individuálním posouzení. Pokud tudíž chcete mít jistotu, že máte profil v grafu 100% správně, určitě si stanovte jeho hranice na základě časového období. Tím jistě nic nepokazíte.

Volume Profile
Volume Profile na trhu s BTC

Nyní pozorně sledujte graf, který máte před sebou. Volume Profile je sestaven z několika důležitých úrovní – Value Area (VA), Value Area High (VAH), Value Area Low (VAL) a Point of Control (POC). Value Area v překladu znamená oblast hodnoty a je definována tím, že v ní bylo zobchodováno na 70 % objemů zvoleného profilu.

Konkrétně na Tradingview je oblast zvýrazněna vyšším jasem. Někde se můžete setkat s tím, že oblast je odlišena jiným odstínem nebo barvou sloupců. V každém případě uvedenou oblast tržní účastníci vnímají za tzv. férovou cenu. Cokoliv nad (drahé) a pod (levné) VA naopak považují za neférovou cenu. Pokud se tedy cena dostane z VA, funguje jako magnet, který trh nutí, aby se sem vrátil.

Oblast hodnoty je ze shora ohraničená úrovní, kterou nazýváme Value Area High (VAH). Spodní hranice se nazývá Value Area Low (VAL). Obě hranice oblasti hodnoty jsou ve vzdálenosti 1 směrodatné odchylky od Point of Control (POC). Pokud nevíte, co je směrodatná odchylka, vůbec nevadí. Abyste mohli Volume Profile používát to nepotřebujete znát.

Point of Control, v překladu bod kontroly, je cenová úroveň, na které byly zobchodovány největší objemy. Naopak u TPO by se jednalo o level, kde cena strávila nejvíce času. Jak je znázorněno ve grafu před vámi, Point of Control je na ceně 6 500 USD, kde je největší špičatost profilu. Na Tradingview je tato hladina ještě označena tlustou červenou horizontální čárou.

Praktické využití Volume Profile

Jak bylo řečeno, mnozí využívají Volume Profile zcela samostatně, jiní kombinují s technologickou analýzou. Je každého věc, jak s tímto nástrojem naloží. Jedno z možných využití si ukážeme na následujícím grafu, kde jsme si zaznačili několik S/R levelů. Nicméně tyto levely jsme do grafu nezakreslili na základě Price Action, ale podle objemového profilu.

Volume Profile
Příklad použití Volume Profile

Tudíž bychom jednotlivé úrovně mohli identifikovat, i když bychom svíčkový graf dali úplně pryč a nechali pouze profil. Pokud jste četli pozorně předchozí text, asi vás nijak nepřekvapí, že VAL a VAH hrají roli supportu a rezistence. Point of Control je též S/R úrovní, ale pamatujte, že je nejrelevantnější, kterou nám profil může vygenerovat.

Pak tu máme ještě „podružné“ levely, u kterých jsme vycházeli z větší špičatosti profilu. I výrazně větší špičatosti lze brát jako úrovně odporu a podpory.

Zkuste dřívější vzdělávací článek na Risk-on a Risk-off – jak poznat sentiment trhu a proč je to užitečné?

Jak zapnout Volume Profile na Tradingview?

  1. Přejděte na platformu Tradingview a zaregistrujte se

    Přejděte na platformu Tradingview a zaregistrujte se. Registraci můžete dokončit velmi rychle skrze Facebook, Google účet nebo Linked In. Případně skrze vámi zvolený emailový účet. Po registraci doporučuji stáhnout desktopovou aplikaci. Běží mnohem plynuleji než prohlížeč. Prostředí je ovšem úplně stejné. Registrace na tradingview

  2. Zvolte si balíček na Tradingview

    Zvolte si svůj balíček na Tradingview. Máme na výběr rovnou ze tří balíčků, kdy nejlevnější stojí 155,4 USD/ročně. Avšak platforma mívá vždy jednou ročně akci v podobě black friday, kdy jsou ceny o 40 – 60 % nižší. Na to, abyste mohli používat Volume Profil stačí ten nejlevnější. Placené balíčky na Tradingview

  3. Zapněte Volume Profile na Tradingview

    Nyní se dostáváme k samotnému zapnutí Volume Profile. Klikněte na záložku Indicators, která je na horním panelu platformy, když máte spuštěný graf. Následně v malém okně klikněte na Technicals. Pak vyberte ještě záložku Volume Profile. Když máte jakýkoliv placený plán, můžete si vybrat z několika základních návrhů – Fixed Range, Visible Range, Session Volume Profile, atd. Všechny profily dělají de facto to samé. Ale jde o optimalizaci toho, jaká data má profil zobrazovat. Nejlepší je všechny v grafech vyzkoušet. A pak si vybrat ten, který vám nejvíce vyhovuje. Jak zapnout Volume Profile na Tradingview

Závěrem

Volume Profile určitě není jednoduchý nástroj a pokud se ho chcete naučit používat, je podmínkou napřed strávit desítky hodin u literatury, článků a nejrůznějších naučných videí, které se tímto nástrojem zabývají. Pokud to ovšem zvládnete, získáte velmi užitečný nástroj, který pracuje s tím nejvíce robustním faktorem na trhu – objemy.

Z tohoto textu proto tématu porozumíte jen velmi povrchně. Mým cílem totiž bylo, aby měli čtenáři alespoň obecně povědomí o nástroji, o kterém prakticky každý den mluvím ve svých analýzách. Jestli si přejete tomuto nástroji skutečně rozumět, pochopte, že tomu musíte věnovat hodně času.

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 4.5 / 5. Počet hlasujících 19

Buď první kdo článek ohodnotí

Přihlásit k odběru
Upozornit na
guest
7 Komentáře
nejstarší
Nejnovější S nejvíce hlasy
Zpětná vazba na text v článku
Zobrazit všechny komentáře
Pavel

Super článek! Bylo by možné přidat tipy na videa, případně literaturu k VP? Díky a ať se daří.

Georg

Ahoj, to by mne taky zajímalo : „low volume node“ proc by tato cast volume profilu mela fungovat, jako support/rezist

bkf1
Hodnocení článku :
     

Další edukativní článek, moc díky za něj! Jinak pro nováčky by bylo fajn doplnit, kde si v TradingView takové věci zapnou.

Felix

To asi v neplacene verzi TW nejde. Ja volume profile umim zapnout jedine na burze Kraken,ale tam se zobchoduje jen do 4% trhu,takze to spatne vypovida.

bkf1

Mě třeba už u lidí neudivuje neschopnost číst, ani když dostanou hodnotnou radu/věc zdarma a ještě se jim to zdá “drahé”. Každopádně díky, za Tvoje analýzy a celkově tu tvoji “výuku”, většina lidí zde si toho cení.

Tomas Chobola

Ja jsem zase nepochopil tuhle cast:
“Oblast hodnoty je ze shora ohraničená úrovní, kterou nazýváme Value Area High (VAH). Spodní hranice se nazývá Value Area Low. Obě hranice oblasti hodnoty jsou ve vzdálenosti 1 směrodatné odchylky od Point of Control (POC).”

spot_img