Walmart i Coca-Cola cílí na stejný typ zákazníků. Coca-Cola prodává produkty svých světových nápojových značek a Walmart zase provozuje rozsáhlou síť obchodů. Obě firmy musí nabízet produkty, které lidé vnímají jako výhodné, a zároveň potřebují silný marketing. V těchto oblastech mají dlouhodobý úspěch a jejich akcie díky tomu přinášejí stabilní výsledky.
Obě jsou tedy bezesporu stabilní hodnotové akcie a mnoho investorů na ně nahlíží vlastně docela podobně. V tomto článku si ale porovnáme jejich aktuální vývoj, současnou situaci a sdělíme si, kterou byste mohli nyní preferovat k nákupu a přidání do svého portfolia.
Bližší pohled na Walmart a Coca-Colu
Coca-Cola patří mezi největší a nejznámější nápojové společnosti světa. Funguje od roku 1886 a její značka je tak hluboko zakořeněna v popkultuře, že její logo vídáme zkrátka všude, tedy nejen na lahvích, ale také na dekoracích do domácnosti, oblečení nebo vánočních ozdobách.
Walmart má pak mnohem kratší historii. První obchod otevřel v roce 1962 a masově expandoval až během osmdesátých let. I tato společnost se však stala součástí amerického každodenního života. Provozuje téměř 10 800 obchodů, z toho téměř polovinu ve Spojených státech.
Devět z deseti Američanů má Walmart do cca 16 km (10 mil) od svého domova, pokud započítáme i sklady Sam’s Club (americká síť samoobslužných skladových klubů). Týdně zde nakoupí přibližně 150 milionů lidí a firma díky tomu generuje roční tržby kolem 700 miliard dolarů.
Obě společnosti dokážou využít sílu své značky a rozsáhlou infrastrukturu, což se odráží v růstu tržeb i zisků. Zajímavé je, že Walmart dokázal po pandemii výrazněji oslovit zákazníky s vyššími příjmy.
Jedna z těchto firem však není zcela taková, jak se může na první pohled zdát – a je jí Coca-Cola. Ta dnes už není klasickým výrobcem limonád v lahvích, a to ani v USA, ani v zahraničí. Alespoň ne ze sta procent.

Coca-Cola totiž velkou část stáčení i distribuce přenechává partnerským společnostem. Na regálech sice vidíme hlavně její značkové nápoje, ale jde jen o část jejího byznysu. Přibližně dvě třetiny z posledních tržeb ve výši 12,5 miliardy dolarů tvořily prodeje koncentrovaných sirupů restauracím a dalším podnikům, které z nich následně míchají nápoje přímo do kelímků. Pod Coca-Colu navíc spadají i známé značky mimo segment limonád, například Gold Peak, Powerade, Minute Maid nebo Dasani.
Získejte jednu akcii zadarmo za registraci
Klikněte na otevřít účet a vložte kód KRYPTOMAGAZIN do políčka pro referenční kód. Pak klikněte na SAVE a dokončete registraci. Podmínky akce: https://link-pso.xtb.com/pso/4Zs2Q
POZOR: Investování je rizikové.
I když se to může zdát jako drobnost, na budoucnost Coca-Coly bude mít vliv
Coca-Cola a její akcie nemusí v budoucnu prosperovat stejným tempem jako v minulosti. Důvodů je několik a každý z nich má potenciál narušit její dosavadní dominanci.
Prvním problémem je proměna spotřebitelského chování. Sladké limonády se stále prodávají dobře, ale stále více lidí vyhledává zdravější alternativy. Společnost na tento trend reaguje a letos v únoru uvedla na trh prebiotické nápoje Simply Pop. Coca-Cola však vstupuje do segmentu, kde už mají dlouhou praxi menší a flexibilnější značky jako Olipop, Zevia nebo Poppi. Ty už si stihly vybudovat vlastní, velmi loajální zákazníky.
S tím souvisí i další výzva. Spotřebitelé dnes dávají přednost menším značkám, které působí autenticky. Marketingová strategie Coca-Coly sází na masovou reklamu, která desetiletí fungovala. Moderní publikum však dokáže rychle poznat, že produkty jako Simply nebo jiné novinky ze strany firmy vznikají jako reakce na trendy. V době sociálních sítí a doporučení od skutečných lidí nemusí mít tradiční marketing Coca-Coly dostatečnou sílu.
Další tichý problém představuje inflace v prostředí, kde mají zákazníci i samotné stáčírny více možností než kdy dříve. Internet doslova zaplavil trh malými značkami, které prodávají přímo spotřebitelům a dál štěpí celý nápojový sektor. Své experimenty vytvářejí i restaurace, které nabízejí vlastní míchané nápoje konkurující těm od Coca-Coly. Nedá se přesně měřit, nakolik tyto novinky ukrajují z podílu firmy, ale rozhodně ji neposilují.
A stáčírny? Dříve měly jen dvě hlavní volby, Coca-Colu nebo Pepsi, takže partnerství dávalo smysl. Dnes je konkurence širší a rostoucí náklady nutí stáčírny více přemýšlet nad tím, zda se jim spolupráce s Coca-Colou skutečně vyplácí. Značka už také nemusí mít takovou sílu jako v minulosti, což může nabídky dalších společností učinit atraktivnějšími.
Mezitím Walmart postupuje vpřed bez zásadních překážek, jelikož žádný konkurent nedokáže konkurovat jeho obrovské velikosti a rozsahu. Zatímco tržby Walmartu v USA vzrostly o 5,3 %, konkurenční Target zaznamenal pokles o 3,8 %. Coca-Cola přidala v tomto období jen jedno procento objemu prodaných jednotek.
Tyto malé rozdíly ukazují na potenciálně mnohem hlubší a trvalejší změny, které mohou rozhodnout o tom, kdo bude v budoucnu skutečně dominovat.
Nejde o varování, ale o rozhodování podle poměru rizika a výnosu
Coca-Cola rozhodně není na ústupu. Pokud investor hledá stabilní dividendový příjem, tato, nyní již legendární, dividendová akcie je velmi solidní volbou.
Současný dividendový výnos činí zhruba 2,8 % a společnost zvyšuje dividendu už 63 let v řadě – řadí se proto nejen mezi dividendové aristokraty, ale také krále. Nic nenasvědčuje tomu, že by se tento trend měl brzy změnit.
V případě, že je cílem spíše stabilní růst a zhodnocení kapitálu než okamžitý výnos z dividend, aktuálně vychází lépe Walmart. Na rozdíl od Coca-Coly má stále plnou podporu zákazníků i dodavatelů, kteří s tímto maloobchodním gigantem chtějí spolupracovat. Walmart tak momentálně může představovat atraktivnější volbu pro dlouhodobé investory zaměřené na růst.
Nakupte akcie Walmart na platformě XTB
Riziko ztráty kapitálu.





