Volkswagen plánuje uzavřít alespoň tři továrny v Německu, propustit desítky tisíc zaměstnanců a omezit provoz zbylých závodů v Evropě. Firma plánuje rozsáhlejší restrukturalizaci, než se původně očekávalo, uvedla v pondělí šéfka podnikové rady Daniela Cavallo.
Restrukturalizace a snížení nákladů společnosti Volkswagen
Největší evropský výrobce automobilů jednal několik týdnů s odbory o plánech na restrukturalizaci firmy a snížení nákladů. A to včetně možného uzavření závodů v Německu. Jde o první takový krok, který zásadně ovlivní německý průmysl.
Volkswagen zopakoval, že restrukturalizace je nezbytná. Uvedl, že konkrétní návrhy představí ve středu. Cavallo sdělila zaměstnancům v největší továrně ve Wolfsburgu a hrozila přerušením jednání:
Vedení je v této záležitosti absolutně seriózní. Toto není žádné vyhrožování v rámci kolektivního vyjednávání. Jde o plán největší německé průmyslové skupiny zahájit odprodej v Německu.
– Daniela Cavallo, zdroj: yahoo.finance.com
Cavallo pronesla tyto věty, aniž by upřesnila, které závody budou dotčeny nebo kolik ze zhruba 300 000 zaměstnanců může být propuštěno.
Tlak na německou vládu a pracovní konflikt
Cavallo zdůraznila, že jde o eskalaci konfliktu mezi pracovníky a vedením VW. Čelí tlaku vysokých nákladů na energii a pracovní sílu, konkurenci z Asie, slábnoucí poptávce v Evropě a Číně a pomalejším přechodem na elektromobilitu.
Komentáře Cavallo zvýšily tlak na německou vládu, aby podpořila ekonomiku, která pravděpodobně zaznamená druhý rok po sobě kontrakci. Kancléř Olaf Scholz a jeho koalice hledají způsoby, jak podpořit hospodářský růst.
Volkswagen také plánuje snížit mzdy alespoň o 10 % a zmrazit platy v letech 2025 a 2026, uvedla Cavallo.
Tisíce lidí se shromáždily ve Wolfsburgu, kde má společnost sídlo téměř devět desetiletí. Pracovníci protestovali a s píšťalkami a značným vyjádřením nespokojení požadovali, aby žádný závod uzavřen nebyl.
Volkswagen ve svém prohlášení uvedl, že předloží návrhy, jak snížit pracovní náklady. Zaměstnanci a vedení se setkají ke druhému kolu mzdových jednání a automobilka zveřejní výsledky třetího čtvrtletí.
Situace je vážná a odpovědnost vyjednávacích partnerů je obrovská. Bez komplexních opatření k obnovení konkurenceschopnosti si nebudeme moci dovolit nezbytné investice do budoucnosti.
– člen představenstva Volkswagen Group Gunnar Kilian, zdroj: finance.yahoo.com
Problémy společnosti Volkswagen s produktivitou a konkurencí
Šéf divize značky Volkswagen Thomas Schäfer uvedl, že německé továrny nejsou dostatečně produktivní. Fungují s náklady o 25-50 % nad cílovou hodnotou, což znamená, že některá místa jsou dvakrát dražší než konkurence.
Akcie Volkswagenu po oznámení klesly o více než 1 %. Cena akcií Mercedes-Benz také klesla. Akcie VW ztratily za posledních pět let 44 % hodnoty, zatímco akcie Renaultu klesly o 12 % a Stellantis vzrostl o 22 %.
Plány jsou mnohem rozsáhlejší, než očekává trh. Domnívám se, že to odráží jedinečnou kombinaci nepříznivých faktorů: konkurenci v Číně, ochabování poptávky v Evropě, zejména po BEV (bateriových elektrických vozidlech), a přísnější regulaci.
– uvedl analytik Stifel Daniel Schwarz, zdroj: finance.yahoo.com
Odbory mají ve VW obrovskou moc, kde pracovní zástupci drží polovinu křesel v dozorčí radě a mohou legálně zahájit stávky od 1. prosince jako nástroj další eskalace konfliktu.
Výzva pro německý průmysl
Situace ve Volkswagenu odráží širší trend ve třetí největší ekonomice světa, kde je její dominance zpochybňována rychlejšími a levnějšími konkurenty v klíčových oblastech, včetně automobilového průmyslu.
„Pokud VW ve středu potvrdí svou dystopickou cestu, představenstvo musí očekávat odpovídající důsledky z naší strany,“ uvedl vyjednávač odborů IG Metall Thorsten Groeger a přislíbil tvrdý odpor.
Stávky, které byly původně plánovány na začátek prosince, jsou nyní vysoce pravděpodobné, uvedl Schwarz.
Cavallo uvedla, že Berlín musí naléhavě přijít s plánem pro německý průmysl, aby se zajistilo, že nepůjde ke dnu. Vládní mluvčí uvedl, že Berlín si je vědom problémů Volkswagenu a zůstává v těsném kontaktu se společností a zástupci pracovníků.
„Stanovisko kancléře je jasné: možná chybná manažerská rozhodnutí z minulosti nesmí být na úkor zaměstnanců. Cílem je nyní udržet a zajistit pracovní místa,” uvedl mluvčí na pravidelném briefingu.
Scholz a ministr financí Christian Lindner oba v úterý pořádají oddělené obchodní summity, zatímco ministr hospodářství Robert Habeck minulý týden představil plán na podporu investic.
Budoucí vyhlídky společnosti Volkswagen
Průmyslová data naznačují, že pro automobilky není očekáván žádný nárůst, uvedl Moritz Kronenberger, portfolio manažer společnosti Union Investment, která vlastní akcie Volkswagenu.
Musí být proto neodkladně přijata významná opatření k omezení nákladů, aby probíhající nevyužití závodů nevedlo k negativním peněžním tokům.
– Moritz Kronenberger, portfolio manažer společnosti Union Investment, zdroj: finance.yahoo.com
Tento krok přichází po dalších špatných zprávách pro německé automobilky minulý týden. Mercedes-Benz i Porsche slíbily zesílit opatření ke snížení nákladů po zveřejnění poklesu zisků na slábnoucím čínském trhu.
Němečtí výrobci automobilů se také obávají, že se ocitnou v ohnisku obchodní války mezi Evropskou unií a Čínou. Velká cla EU na čínské elektromobily mají vstoupit v platnost tento týden.
„Myslím, že kdokoliv, kdo ještě nepochopil, o co jde, by se nyní měl opravdu probudit. Toto je opravdu o naší budoucnosti, o dodavatelích, o každém malém pekaři na tomto místě. Musím říct, že mám trochu strach,” uvedl Stefan Erhardt, zaměstnanec závodu Volkswagenu poblíž německého města Kassel.
Prozkoumejte akcie VOLKSWAGEN GROUP na platformě XTB
VW nemá co varovat. Kdyby produkoval technologicky a cenově konkurenceschopná auta, tak nestíhá vyrábět. V Číně mu zvoní hrana a to je velmi dobrý barometr.
Rozdíl mezi Teslou a VW? Potřebuju ořezat náklady o 10%? Co nejrychleji propustím nepotřebnou pracovní sílu, abych byl efektivní a mohl jet dál. A při konjunktuře je zase naberu zpět. Ta pomalost v řezech je v případě VW až neuvěřitelná. Takhle se buduje socialismus.