Neurolingvistické programování (NLP) a jak nám může pomoci s obchodováním? 3. díl

0
(0)
Josef Šťastný
Josef Šťastný
O obchodování na burze se zajímám už asi 7 let. K mým oblíbeným trhům kromě krypta patří forex. Velký přínos tradingu a investování vidím v tom, že nám mohou rozšířit naše obzory a pomoci převzít více zodpovědnosti za naše finance. Kromě burzy učím meditaci a zajímám se o buddhismus.

V posledním díle našeho vyprávění se budeme věnovat ukázce, jak bychom NLP mohli využít pro práci na nás samých. První díl seriálu najdete zde. Druhý díl tady. 

Modelování

Modelování je proces, který umožňuje odhalit podstatu schopnosti vyniknout. Jedním z nástrojů modelování jsou nezaujaté otázky, o kterých jsem hovořil v minulém článku. Např. pokud nám obchodník říká, že „měl pocit, že se mu s klientem podařilo navázat opravdu dobrý vztah“, je to velmi obecné tvrzení, které vůbec nevypovídá, JAK toho dosáhl. Pomocí nezaujatých otázek můžeme blíže nahlédnout do tohoto procesu „jak“ a získané poznatky můžeme aplikovat na nás samé – a tím dosáhnout podobných výsledků jako úspěšný obchodník.

Strategie

Život je do jisté míry zvyková záležitost. Naše životy se odvíjejí podle určitých vzorů. V NLP se vzorce a návyky označují jako strategie. Osvojili jsme si strategie, které působí v náš prospěch nebo naopak. Schopnost podívat se na věci s odstupem, rozpoznat své strategie (zvyky) nám umožňuje přesáhnout omezující stavy mysli.

Následující cvičení se zaměřuje na stavy, v nichž využíváme své zdroje. Pokud se ke svým zdrojům pravidelně vracíme, zvyšujeme tím pravděpodobnost, že je budeme mít k dispozici kdykoliv si na ně jen vzpomeneme, protože stavy, jimž věnujeme pozornost, se neustále upevňují a posilují.

Sue ve své knize uvádí jednoduché cvičení:

  1. Určete stav, kdy využíváte své zdroje a který byste chtěli dokázat navodit, kdykoliv si na něj vzpomenete. Stav, který jste již zažili někdy dříve. Může to být nějaká pozitivní emoce, pocit sebedůvěry, motivace.
  2. Vyčkejte, až se tento stav objeví. Také se můžete vrátit zpět do minulosti, kdy jste tento stav zakoušeli.
  3. Vnímejte, jaké to je nacházet se v tomto stavu.
  4. Zkoumejte, co tento stav spustilo; jaká posloupnost věcí a dění ho vyvolala?
  5. Zapište si posloupnost vzorců myšlení, abyste je mohli ověřit, až příště budete prožívat podobný stav.
  6. Vyzkoušejte, zda dokážete tento stav navodit, aniž byste využili jeho obvyklý „spouštěč“.
  7. Nespouštějte ze zřetele otázku: „Jak to dělám?“

Kotvení

Na cvičení uvedeném výše jsme si ukázali jednoduchý způsob, jak se dostat do takového stavu, ve kterém jsme naladěni na své zdroje. Obrazně řečeno, snažíme se v tomto stavu co nejvíce „zakotvit“. Kotvení je v NLP pojem, který se používá pro proces zacházení s emociálním stavem; je to schopnost zvolit si nejlepší emociální stav ve vztahu k okolnostem. Kotvy dokáží zlepšit nebo pokazit celý náš den. Např. jedeme ráno do práce a v rádiu hrají písničku, která nám spustí proces asociací a probudí určitou náladu. Tato nálada může ovlivnit náš příchod do práce apod. Píseň v tomto případě posloužila jako kotva, ať už v negativním nebo pozitivním slova smyslu – mohli jsme pociťovat depresi ze smutných vzpomínek nebo naopak radost a nadšení.

Důležitým aspektem v procesu ukotvování se v žádoucích stavech je schopnost nadhledu a uplatnění možnosti volby. Dokud si neuvědomíme, že právě prožíváme takový emociální stav, který nepodporuje dosažení našeho cíle, nemáme ani šanci ho změnit. K tomu, abychom si to uvědomili, potřebujeme nadhled. Čím déle a intenzivněji jsme ve stavu, ve kterém máme určitý nadhled nad svým emociálním stavem, tím častěji jej dokážeme korigovat, případně „překotvit“. Jedním z klíčových postulátů NLP je: „Každý člověk disponuje všemi zdroji potřebnými pro řešení jeho problémů.“ Není to skvělé?

Dosahujeme toho, čeho skutečně dosáhnout chceme aneb dosahování cílů pomocí NLP

motto: „Lidé, kteří toho v životě opravdu hodně dosáhli, jednají s maximálním zaujetím a láskou pro to, co dělají.“

Sue má ve své knize zajímavý postřeh: „Tím, co odlišuje úspěšné lidi od těch, jejichž cíle nemívají dlouhého trvání, je ochota zaplatit nezbytnou cenu za úspěch“. Často se, když hovoříme o dosahování cílů, toto nezmiňuje. Ray Kroc, zakladatel sítě McDonald’s, pro svůj nově vznikající podnik obětoval vše – manželství, veškerý svůj volný čas, byl ochoten se zadlužit a svůj hektický styl života kompenzoval nadměrnou konzumací alkoholu. Co pro své cíle jsme ochotni obětovat my? A stojí nám tyto cíle vůbec za to?

V NLP se jako jedno z kritérií dobře definovaného cíle používá to, jestli je cíl „ekologický“ – to znamená, jestli jeho dosažení je prospěšné pro všechny zúčastněné a jestli není v rozporu s nějakou naší životní prioritou.

Dalším postřehem je orientace na cíle (výsledky). Často se mnohem více orientujeme na to, co nechceme místo na to, co skutečně chceme. Tak místo, abychom šli za něčím, za svou vizí, prcháme od toho, co nechceme. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že je mnohem jednodušší takto prchat než „jít za něčím“, ale z dlouhodobého hlediska to je jen velmi málo efektivní.

Zásadním momentem při dosahování našich cílů je uvědomění, jestli dosažení vytyčeného cíle závisí pouze na nás nebo nikoliv. Pokud si definujeme cíl, pro jehož uskutečnění je potřeba druhých lidí, není to podle NLP dobře definovaný cíl.

Příklady cílů, na které nemáme zcela vliv:

  • Být nejlepší.
  • Stát se ředitelem společnosti.
  • Docílit, aby mé děti byly šťastné a úspěšné.

Přeformulované cíle by mohly znít třeba takto:

  • Být příkladem pečujícího lídra.
  • Plnit roli člověka, který je v pozici umožňující vést druhé a inspirovat je.
  • Patřit k rodičům, kteří emocionálně i prakticky podporují své děti.

Měli byste poznat, že jste dosáhli cíle

Jaké by to bylo, kdybyste měli to, co skutečně chcete? NLP v této souvislosti používá vzorce myšlení, o kterých jsem psal v předchozím článku. Čím více a silněji můžeme do naší vize cíle zapojit všechny způsoby nahlížení na svět, tím realističtěji se nám cíl bude jevit a tím více s ním budeme v souladu. K tomuto účelu si pokládáme následující otázky: Jaké to je? Co vidíte, když jste svého cíle dosáhli? Co slyšíte? Jaké zvuky ve vás vyvolává dosažení cíle? Co říkají druzí? Jaké fyzické pocity ve vás vyvolává dosažení cíle? Jak „chutná“ dosažení cíle? Jaké emoce prožíváte při dosažení toho, co skutečně chcete?

Poznámka k dosahování cílů

Osobně bych neradil jít za svým cílem „přes mrtvoly“. I když je NLP skvělé, někdy mám pocit, že se až příliš zaměřuje na – nevím, jak to lépe říci – „hodnoty z tohoto světa“. Proto je pro mě velmi důležité, aby cíle, které si vytyčíme, byly v souladu s našimi životními hodnotami a aby byly „ekologické“ – přinášeli zisk nejen nám, ale i našemu nejbližšími okolí.

Zdroj: Sue Knight: NLP v praxi, Management Press, Praha 2011.

Klikni na hvězdičky pro hodnocení!

Průměrné hodnocení 0 / 5. Počet hlasujících 0

Buď první kdo článek ohodnotí

Přihlásit k odběru
Upozornit na
guest
1 Komentář
nejstarší
Nejnovější S nejvíce hlasy
Zpětná vazba na text v článku
Zobrazit všechny komentáře
Dariusz Matuszyński

Díky moc pepo, už se na tvůj seriál NLP vrhnu, koukám, že použití je všestranné, nejen na obchodování 🙂

spot_img